The educational perspective in research laboratories: a dialogue between elementary school and university
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72370Abstract
The researches on science teaching have showed the importance of inclusion of educational experiences on the basic education. To go further, these experiences must overcome the normal activities designed for the conventional classes’ context. By starting from that assumption, in this paper we discuss the potential and challenges related to the scientific research labs visit. Particularly, we investigate as the activities proposed by teachers and divulgation actions of researchers, may promote learning and reflections about the science. For that, we analyze qualitative and quantitative aspects related to both quizzes and educational productions proposed to the secondary education students which participate to the scientific divulgation activities performed on the nanotechnology laboratory. Among the results, we highlight the challenges in the overcoming of the vision of non-neutrality of science by the students, especially the salvationist perspective. In such way, we defend the increasing of frequency of activities promoting discussion about production and appropriation of scientific and technological knowledge. Such activities must be always performed between both school and university, recognizing the responsibility of both in the citizen formation.
References
ARAÚJO, C. C. et. al. Ações de divulgação e popularização das Ciências Exatas via ambien-tes virtuais e espaços não formais de educação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 2, p. 649-668, ago. 2017.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 122134, dez. 2001.
AULER, D. Interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade no Contexto da Formação de Professores de Ciências. 2002. Tese (Doutorado) - UFSC, Florianópolis.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Edições 70: Portugal, 2008.
BEAUNE, J. C. La vulgarisation scientifique. L´Ombre des techniques. In: JACOBI, D. SCHIELE, B. (Orgs.) Vulgariser la science. Le procès de l´ignorance. Seyssel: Champ Va-llon, 1988.
CAMPOS, A. F. C. MICHELS-BRITO, P. H.; SILVA, F. G.; CABREIRA GOMES, R.; GOMIDE, G.; DEPEYROT, J. Removal of direct yellow 12 from water using CTAB-coated core-shell bimagnetic nanoadsorbents. Journal of Environmental Chemical Engineering, v. 7, n. 2, p. 103031, 2019.
CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? Brasília: Brasiliense, 1993.
DAGNINO, R.; THOMAS, H.; DAVYT, A. El Pensamiento em Ciencia, Tecnología y So-ciedad em Latinoamérica: uma interpretación política de su trayectoria. In: DAGNINO, R.; THOMAS, H. (Orgs.) Ciência, Tecnologia e Sociedade: uma reflexão latino-americana. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003.
DAGNINO, R. Entrevista com o professor titular do Departamento de Política Científica e Tecnológica da Unicamp, Renato Dagnino. [Entrevista concedida à] Agência Gestão CT&I de Notícias. ABIPTI. Disponível em: <http://portal.abipti.org.br>. Acesso em: 29 out. 2012.
ENTRADAS, M; MARCELINO, J.; BAUER, M. W.; LEWESTEIN, B. Public communica-tion by climate scientists: what, whith, whom and why? Climate Change, v. 254, n. 1, p. 69-85, 2019. DOI: 10.1007/s10584-019-02414-9
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCÍA, M. I.; CEREZO, J. L.; LUJÀN, J. L. Ciência, tecnologia y sociedad. Uma intro-ducción al estúdio social de la ciência y la tecnología. Madrid: Tecnos, 1996.
HU, S. Q.; LI, Z.F. Li; ZHANG, J.; ZHU, J. M. Engaging scientists in science communica-tion: the effect of social proof and meaning. Journal of Cleaner Production, v. 170, p. 1044-1051, 2018.
JACOBI, D. La communication scientifique. Discours, figures, modèles. Grenoble: Pug, 1999.
LATOUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. São Paulo: Dumará, 1997.
LIMA, G. S.; GIORDAN, M. O movimento docente para o suo de divulgação científica em sala de aula: um modelo a partir da teoria da atividade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência, v. 18, n. 2, 2018.
MERINO, N. S.; NAVARRO, D. H. T. Attitudes and perceptions of Conacyt researchers towards public communication of science and technology. Public Understanding of Science, v. 28, p. 85-100, 2019. DOI: 10.1177/0963662518781466
MORA, A. M. S. A divulgação da ciência como literatura. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.
NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. Bourdieu e a Educação. São Paulo: Autêntica, 2007.
OLIVEIRA, M. B. Considerações sobre a neutralidade da ciência. Trans/form/ação, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 161-172, 2003.
OROZCO, L. A.; CHAVARRO, D. A. Robert K. Merton: la ciencia como institución. Revis-ta de Estudos Sociais, n. 37, p. 143-162, 2010.
PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciência: para além do método de 'encontrar erros em filmes'. Educação & Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-540, 2009.
PILATI, V.; CABREIRA GOMES, R.; GOMIDE, G.; COPPOLA, G.; SILVA, F. G.; PAU-LA, F. L. O.; PERZYNSKY, R.; GOYA, G. F.; AQUINO, R.; DEPEYROT, J. Core/Shell Nanoparticles of Non-Stoichiometric Zn–Mn and Zn–Co Ferrites as Thermosensitive Heat Sources for Magnetic Fluid Hyperthermia. The Journal of Physical Chemistry C, v. 122, n. 5, p. 3028-3038, 2018.
ROSA, S. E.; STRIEDER, R. B. Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: verbalizações ne-cessárias para potencializar a constituição de uma cultura de participação. Linhas Críticas, v. 25, 11 fev. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19701>.
SALÉM, S.; KAWAMURA, M. R. O texto de divulgação e o texto didático: conhecimento diferentes? In: ENCONTRO DE PESQUISADORES EM ENSINO DE FÍSICA, 1996, Belo Horizonte. Anais...
SPARTA, M; GOMES, W. Importância atribuída ao ingresso na educação superior por alunos do ensino médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 6, n. 2, p. 45-53, 2005.
STRIEDER, R. B. Abordagem CTS na Educação Científica no Brasil: Sentidos e Perspecti-vas. 2012. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo.
STRIEDER, R. B.; KAWAMURA, M. R. Educação CTS: parâmetros e propósitos brasilei-ros. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 27-56, maio 2017. doi:https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p27.
WAGENSBERG, J. The “total” museum, a tool for social change. História, Ciência e Saúde, Manguinhos, v. 12, suplemento, p. 309-321, 2005.
WATANABE, G. Construíndo subsídios para a promoção da educação científica em visitas a laboratórios de pesquisa. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Instituto de Física, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
