The project “Optics with Science”: From conception to the ultimate evaluation
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e76115Abstract
The present work is derived from the project “Optics with Science”, which was one of the winners of the Prêmio Educador Nota 10 Award, edition 2020. It is the result of some years of research, work and training in the area of ??science education. It is a prominently practical work, that is, it can be considered in solutions to real and everyday problems in the classroom routine and later in a theoretical systematization, as done in this work. The project starts from certain basic conceptions, among which science education must be able to produce citizens aware of the role of the scientific society. The project had the active participation and the protagonist of about 220 senior students of High School. The “Optics with Science” project was designed to be implemented in 16 meetings. Expository classes were interspersed with exploration and research activities. The results of this project are mainly those of engagement and learning. We do not seek to understand confirmations of previous suspicions or in terms of the degree of success of the project.
References
BERGMANN, J.; SAMS, A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day. International society for technology in education, 2012.
BOLÍVAR BOTÍA, A. “De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica de investigación educativa, v. 4, n. 1, p. 01-26, 2002.
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
DE BARCELLOS COELHO, A. L. M. Aplicação do monocórdio e o uso de elementos musicais perceptuais como estruturantes para o ensino de conceitos da física ondulatória. 2016.
DE BARCELLOS COELHO, A. L. M. Identificando fragilidades no Ensino de Ciência na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 4, p. 93-101, 2020.
FERREIRA, P. F. M.; JUSTI, R. Modelagem e o “Fazer Ciência”. Química Nova na Escola, n. 28, p. 32-36, 2008. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc28/08-RSA-3506.pdf>.
FREIRE, P. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. Cortez editora, 2017.
INSTITUTO PERIMETER. Processos da Ciência. Inspirações Perimeter. Livro 2. Perimeter Institute for Theoretical Physics, 2013.
INSTITUTO PERIMETER. Revoluções na Ciência. Inspirações Perimeter. Livro.
KENT, K. T.; APPLE, M. John Dewey. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 194-201, Jul/Dez 2001.
LARROSA, J. B. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
LEFRANÇOIS, G. R.; MAGYAR, V.; LOMONACO, J. F. B. Teorias da aprendizagem: o que a velha senhora disse. Cengage Learning, 2009.
MEIRA, S. L. B. Redes sociais como ferramenta de ensino dos fenômenos ópticos, 2016.
NÓVOA, A. et al. Profissão, professor, 1995.
OLAVO, L. S. F., FERREIRA, M. Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, v. 2, n. 2, p. 104-125, 2018.
PEREIRA, Eliana Alves et al. A contribuição de John Dewey para a educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 3, n. 1, p. 154-161, 2009.
POLITO, A. M. M.; DE BARCELLOS COELHO, A. L. M. Referenciais teóricos na pesquisa em ensino de física e o caso da teoria ausubeliana. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XVII, 2018, Campos do Jordão. Atas...
PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.
SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. 2012. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Ensino de Física) - Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Universidade de São Paulo, São Paulo.
SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização Científica na Prática: Inovando a Forma de Ensinar Física. Editora Livraria da Física, 2017.
SHAMOS, M. H. The Myth of Scientific Literacy. Liberal Education, v. 82, n. 3, p. 44-49, 1996.
ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011. Disponível em: <http://www.portal.fae.ufmg.br/seer/index.php/ensaio/article/viewFile/309/715>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >