The area of Natural Sciences in the National Curricular Common Base for elementary education: a discursive textual analysis interpreted in the light of Bruno Latour's generalized symmetry principle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e86452

Keywords:

National Common Curricular Base, Science Teaching, Generalized Symmetry Principle, Bruno Latour

Abstract

This article discusses the area of Natural Sciences of the National Common Curricular Base from the principle of generalized symmetry proposed by Bruno Latour. A synthesis of the philosophical bases of modern and postmodern science is presented, in addition to Latourian non-modernity. The assemblages described by the academic literature on the writing of this document are also discussed. The qualitative analysis of the data is structured in the Discursive Textual Analysis. The results point to a dichotomized view of construction and scientific constructs that reinforce the erasure of mediation processes between human and non-human actants in the sociotechnical network of science.

Author Biographies

Ronnie Petter Pereira Zanatta, Doutorando em Tecnologia e Sociedade, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduado em Ciências pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí, UNESPAR/FAFIPA. Mestre em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) e Doutorando em Tecnologia e Sociedade (PPGTE), ambos pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Atua no Ensino de Ciências, com interesses em: 1) Mediação Tecnológica no Ensino de Ciências e as suas relações cognitivas; 2) Sociologia da Ciência e o Ensino de Ciências; 3) Princípio da Simetria Generalizada de Bruno Latour e suas derivações no Ensino de Ciências; 4) Ensino de Ciências sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade.

Nestor Cortez Saavedra Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal de Pernambuco (1992) e doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é Professor Associado no Departamento Acadêmico de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). É orientador de mestrado e doutorado no Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Tecnológica e Educacional (PPGFCET) e de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE), ambos na UTFPR. Atua na área de Ensino de Ciências, com os interesses: 1) Elaboração, utilização e avaliação de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) e suas relações com os Recursos Educacionais Abertos embasados em referenciais teóricos de Ensino-Aprendizagem; 2) Mediação tecnológica no Ensino de Ciências sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade; 3) Ensino de Física Moderna e Contemporânea e 4) A Mobilidade Urbana como tema gerador para o Ensino de Ciências.

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Published

2023-09-01

How to Cite

Zanatta, R. P. P., & Saavedra Filho, N. C. (2023). The area of Natural Sciences in the National Curricular Common Base for elementary education: a discursive textual analysis interpreted in the light of Bruno Latour’s generalized symmetry principle. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(2), 445–471. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e86452

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física