Marxist analysis of elements of the conception of science in the main philosophers of Science Education’s: ontological and epistemological aspects

Authors

  • Rafaela Valero Universidade Estadual Paulista– UNESP
  • Carlos Sérgio Leonardo Júnior Universidade Estadual Paulista– UNESP
  • Luciana Massi Departamento de Educação, UNESP, Araraquara
  • Lucas Bombarda Marques Universidade Estadual Paulista– UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e86571

Keywords:

Science Philosophers, Ontology, Epistemology, History and Philosophy of Science

Abstract

This article seeks to interpret elements of the conception of science in the main philosophers of science adopted by our research area in disciplines, events and debates on the history and philosophy of science. They are: Comte, Popper, Lakatos, Kuhn, Bachelard, Feyerabend and Latour. Our analysis is based on categories of historical-dialectical materialism. We chose a collection composed of the main works of philosophers, articles by researchers in ??Science Education that present and synthesize their ideas and critical works of Marxists on philosophers. We present our analyzes in two parts: the first one brings discussions about conceptions of reality; the second one addresses questions about the way in which reality is known. In the ontological aspect, the ideas are marked by different types of idealism, which are the result of the primacy of formal logic. In the epistemological discussions, we identified the overvaluation of the subject in the scientific reflection, in which the universal is understood as a product of the knowing consciousness and not an objective category of the real. Based on historical-dialectical materialism, we defend that reality exists despite our conscience; that it is possible to know it; that science is configured as an achievement of the human race; and that this corroborates its presence in school education.

Author Biographies

Rafaela Valero, Universidade Estadual Paulista– UNESP

Doutorado na Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru e Mestrado pela mesma instituição. Licenciada em Química pelo Instituto de Química da UNESP, campus de Araraquara.

Carlos Sérgio Leonardo Júnior, Universidade Estadual Paulista– UNESP

Mestrando e bolsista Capes no Programa Educação para a Ciência na Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru. É Licenciado em Química pelo Instituto de Química de Araraquara (UNESP).

Luciana Massi, Departamento de Educação, UNESP, Araraquara

É professora associada do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara e do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciência da Faculdade de Ciências de Bauru da Universidade Estadual Paulista (UNESP). Livre-docente em Educação em Ciências pela UNESP (2022). Doutora em Ensino de Química pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (2013). Realizou estágio de doutoramento com Bernard Lahire na École Normale Supérieure em Lyon e com João Teixeira Lopes na Universidade do Porto e estágio de pós-doutoramento na Faculdade de Educação da USP (2018). Obteve a Licenciatura em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e o Mestrado em Ciências pelo Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo (2008), tendo desenvolvido dissertação na área de Educação Química. Tem experiência na área de Educação Química, com ênfase em linguagem, história, filosofia e sociologia da ciência pautadas no Materialismo Histórico-Dialético e na Pedagogia Histórico-Crítica. É editora associada da revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, responsável pela seção "Espaço Aberto" da Revista Química Nova na Escola e membro do conselho editorial da Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8761-3181

Lucas Bombarda Marques, Universidade Estadual Paulista– UNESP

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), campus de Bauru. Licenciado em Química pelo Instituto de Química da UNESP, campus de Araraquara (2015-2020).

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Published

2022-12-15

How to Cite

Valero, R., Leonardo Júnior, C. S., Massi, L., & Lucas Bombarda Marques. (2022). Marxist analysis of elements of the conception of science in the main philosophers of Science Education’s: ontological and epistemological aspects . Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(3), 828–858. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e86571

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física