Pedagogical rubrics: an instrument of continuous assessment in the teaching of Physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91707

Keywords:

Evaluation, Pedagogical Rubrics, Teaching-learning, Energy

Abstract

This paper discusses the importance of formative and continuous assessment in the teaching-learning process in high school Physics classes, presenting pedagogical rubrics as instruments that, based on objectives, criteria and categories, make it possible to highlight what the teacher expects from students , in addition to identifying their learning on content or tasks and promoting self-assessment. The pedagogical rubrics were built and implemented in a 3rd year high school class, in Physics classes, based on a sequence of activities developed for a significant critical learning that sought to teach about energy and its transformations. The research of these activities followed a qualitative approach and the assessment instruments were the pedagogical rubrics, developed by the teacher-researcher. The analyzes by analytical pedagogical rubrics showed that new knowledge acquired new meanings for students and previous knowledge acquired greater cognitive stability, that is, the activities were important to re-elaborate the sub-subsectors, to differentiate and integrate them, as proposed by the theory of critical significant learning.

Author Biographies

Márcia Maria Lucchese, Universidade Federal do Pampa

Professora da Universidade Federal do Pampa, Mestre em Física e Doutora em Ciências. Atua nos cursos de Licenciatura em Física e Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. 

Marilia Britto Corrêa de Oliveira, Instituto Federal Sul Riograndense

Professora Substituta no Instituto sul Riograndense, Mestra em Ensino de Ciências, Especialista em Ciências e Tecnologia na Educação e Graduada em licenciatura em Física.  

 

Diana Paula Salomão de Freitas, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Ciências Biológicas (2008), mestrado em Educação Ambiental (2010) e doutorado em Educação em Ciências (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel)/RS.  Assume o ensino por pesquisa como metodologia para as aulas, que são fundamentadas numa perspectiva estético-ambiental de educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação ​estético-ambiental, arte-educação, interdisciplinaridade, educar pela pesquisa e formação acadêmico-profissional.

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Published

2023-12-14

How to Cite

Lucchese, M. M. ., Britto Corrêa de Oliveira, M. ., & Salomão de Freitas, D. P. . (2023). Pedagogical rubrics: an instrument of continuous assessment in the teaching of Physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(3), 502–519. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91707

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física