Problem-Based Learning in Physics and Science Education: An analysis of methodological Evolution from 2012 to 2022

Authors

  • Bruno Prates da Silva Mestrando
  • Muryel Pyetro Vidmar Universidade Federal de Santa Maria
  • Dioni Paulo Pastorio Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95328

Keywords:

Active Methodologies, Problem-Based Learning, Physics and Science Teaching, Analysis Matrix, Methodological Evolution

Abstract

This article investigates the extent to which works involving the practice of Problem-Based Learning contemplate the characteristics proposed by Howard S. Barrows, in his 1996 comparative model. For this purpose, methodology analysis matrices are constructed and used. 26 articles are evaluated, filtered among 36 national and international journals in the subarea of Physics and/or Science Teaching, published in the period 2012-2022. Among the results obtained, it appears that there are different degrees of use of the methodology, from simple transpositions to potential methodological mischaracterizations. Throughout the work, the possible reasons for these changes are also discussed, as well as their consequences and contributions to the area of Education.

Author Biographies

Bruno Prates da Silva, Mestrando

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física, Universidade Federal de Santa Maria.

Muryel Pyetro Vidmar, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Física, Licenciatura Plena, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado em Educação pela UFSM e Doutorado em Educação em Ciências pela UFSM. Atuou como professor de Física do ensino médio e do ensino técnico no Colégio Politécnico da UFSM. Atualmente é professor adjunto do Departamento de Física da UFSM.

Dioni Paulo Pastorio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2011), Mestrado no Programa de Pós Graduação Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2014) e doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria (2018). Atualmente é professor adjunto A da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de ensino de física desenvolvendo trabalhos sobre a óptica da Pesquisa Baseada em Design (EDR) a partir do de tecnologias de informação e comunicação (TIC). Ainda, desenvolve estudos sobre metodologias ativas e resolução de problemas.

References

AIZICZON, B.; CUDMANI, L. Evaluación de una propuesta didáctica en el aula de biofísica de enfermería universitaria. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 29, n. 1, p. 7-32, abr. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n1p7. Acesso em: 1 jul. 2023.

BARROS, B. A. Aprendizagem Baseada em Problemas: um roteiro para o ensino de Termodinâmica na educação básica. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba, Sorocaba.

BARROWS, H. S. A taxonomy of problem-based learning methods. Medical Education, v. 20, p. 481-486, 1986. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1986.tb01386.x. Acesso em: 1 jun. 2023.

BARROWS, H. S. The tutorial process. Springfield: Southern Illinois School of Medicine, 1988.

BARROWS, H. S. Problem-Based Learning in Medicine and Beyond: A Brief Overview. New directions for teaching and learning, v. 1996, n. 68, p. 3-12, 1996. https://doi.org/10.1002/tl.37219966804. Acesso em: 1 jun. 2023.

BARROWS, H. S.; TAMBLYN, R. M. Problem-Based Learning: An Approach to Medical Education. 1. ed. New York: Springer Publishing Company, 1980.

CABALLERO-RIVERO, A.; SÁNCHEZ-TARRAGÓ, N.; SANTOS, R. N. M. dos. Práticas de Ciência Aberta da comunidade acadêmica brasileira: estudo a partir da produção científica. Transinformação [Internet]. v. 31, e190029, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190029. Acesso em: 1 jul. 2023.

CAMPILLO, Y. P.; GUERRERO, J. A. C. El ABP y el diagrama heurístico como herramientas para desarrollar la argumentación escolar en las asignaturas de ciencias. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 3 p. 499-516, 2013.

ÇOBAN, A.; EROL, M. Influence of Problem-Based Learning on Conceptual Understanding and Critical Thinking regarding Quantum Physics. Latin American Journal of Physics Education, v. 14, n. 4, 4303, dec. 2020.

COELHO, A. E. F.; MALHEIRO, J. M. S. Habilidades cognitivas em processos formativos de professores da educação básica na aprendizagem baseada em problemas. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 2, p. 163-180, ago. 2019a. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n2p163. Acesso em: 1 jul. 2023.

COELHO, A. E. F.; MALHEIRO, J. M. S. Manifestação de habilidades cognitivas em um curso de férias: a construção do conhecimento científico de acordo com a Aprendizagem baseada em Problemas. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 2, p. 505-523, 2019b.

COELHO, M. N. Uma comparação entre team-based learning e peer-instruction em turmas de física do ensino médio. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 4, n. 10, 2018. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RECEI/article/view/1067. Acesso em: 1 jun. 2023.

DAVIS, M. H.; HARDEN, R. M. AMEE Medical Education Guide No. 15: Problem-based learning: a practical guide. Medical Teacher, v. 21, n. 2, p. 130-140, 1999. Disponível em: https://doi.org/10.1080/01421599979743. Acesso em: 1 jun. 2023.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Lajeado, v. 14, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 1 jun. 2023.

FELIPE, A. T.; ORTEGA, A. L.; MORA, C. Use of PBL in teaching the principles of dynamics in high school. Latin American Journal of Physics Education, v. 6, Suppl. I, p. 280-284, ago. 2012.

FELIPE, A. T.; ORTEGA, A. L.; MORA, C. Secuencias didácticas ABP para principios de la Dinámica y leyes de Newton en bachillerato. Latin American Journal of Physics Education, v. 7, n. 1, p. 47-57, mar. 2013.

FERREIRA, C.; ALENCOÃO, A.; VASCONCELOS, C. O recurso à modelação no ensino das ciências: um estudo com modelos geológicos. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 31-48, 2015.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HUNG W.; JONASSEN, D. H.; LIU, R. Problem-Based Learning. In: SPECTOR et al. Handbook of Research on Educational Communications and Technology. Abingdon: Routledge, 2008. p. 485-506.

JATMIKO, B. et al. The comparison of or- ipa teaching model and problem based learning model effectiveness to improve critical thinking skills of pre-service physics teachers. Journal of Baltic Science Education, v. 17, n. 2, p. 300-319, 2018.

KUVAC, M.; KOC, I. The effect of problem-based learning on the metacognitive awareness of pre-service science teachers. Educational Studies, v. 45, n. 5, p. 1-21, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/03055698.2018.1509783. Acesso em: 5 jul. 2024.

MAGALHÃES, P. P.; ZULIANI, S. R. Q. A. Contribuições das Sequências de Ensino Investigativas (SEI) aos Alunos de Medicina em Imersão na PBL. Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 16, n. 36, p. 23-39, 2020.

MARTIN, K. J.; CHRISPEELS, J. H.; D'EMIDIO-CASTON, M. Exploring the Use of Problem-Based Learning for Developing Collaborative Leadership Skills. Journal of School Leadership, v. 8, n. 5, p. 470-500, 1998.

MARTÍNEZ, M. S.; AVALOS, M. G.; MORA, C. Problemas en contexto para la enseñanza de conversiones de unidades en estudiantes universitarios. Latin American Journal of Physics Education, v. 13, n. 3, 3303, set. 2019.

MORALES-GARCÍA, F. A. Aplicación de un método educativo interactivo para mejorar el dominio conceptual de la Estática entre estudiantes de Ingeniería en el IPN de México. Latin American Journal of Physics Education, v. 10, n. 1, 1410, mar. 2016.

MORGADO, S. et al. Ensino orientado para a aprendizagem baseada na resolução de problemas e ensino tradicional: um estudo centrado em “transformação de matéria e de energia”. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 73-97, mai-ago 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172016180204. Acesso em: 1 jul. 2023.

MUNDILARTO; ISMOYO, H. Effect of problem-based learning on improvement physics achievement and critical thinking of senior high school student. Journal of Baltic Science Education, v. 16, n. 5, p. 761-780, 2017.

MUSALAMANI, W.; YASIN, R. M.; OSMAN, K. Comparison of school based-cooperative problem based learning (SB-CPBL) and conventional teaching on students’ attitudes towards science. Journal of Baltic Science Education, v. 20, n. 2, p. 261-276, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33225/jbse/21.20.261. Acesso em: 1 jul. 2023.

RIBEIRO, B. S. et al. Just-in-Time Teaching para o Ensino de Física e Ciências: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, e20220075, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/PMqPRJV3KsqSBBHQRX74GPr/. Acesso em: 1 jun. 2023.

RIBEIRO, L. R. C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos: EdUFSCar, 2008.

SALVADOR, D. F. et al. Aplicando os princípios da Aprendizagem Baseada em Problemas como modelo instrucional no contexto de uma feira de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 3, p. 292-317, 2014. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen13/REEC_13_3_3_ex839.pdf. Acesso em: 1 jul. 2023.

SERVANT, V. F. C. Revolutions and Re-iterations: An Intellectual History of Problem-based Learning. 2016. Tese (Doutorado) - Erasmus Universiteit Rotterdam, Netherlands.

SIEW, N. M.; CHIN, M. K. Design, development and evaluation of a problem-based with cooperative module on scientific creativity of preschoolers. Journal of Baltic Science Education, v. 17, n. 2, p. 215-228, 2018.

SIEW, N. M; CHIN, M. K.; SOMBULING, A. The effects of problem based learning with cooperative learning on preschoolers’ scientific creativity. Journal of Baltic Science Education, v. 16, n. 1, p. 100-112, 2017.

SIEW, N. M.; CHONG, C. L.; LEE, B. N. Fostering fifth graders’ scientific creativity through problem-based learning. Journal of Baltic Science Education, v. 14, n. 5, p. 655-669, 2015.

SIEW, N. M.; MAPEALA, R. The effects of problem-based learning with thinking maps on fifth graders’ science critical thinking. Journal of Baltic Science Education, v. 15, n. 5, p. 602-616, 2016.

SIEW, N. M.; MAPEALA, R. The effects of thinking maps-aided problem-based learning on motivation towards science learning among fifth graders. Journal of Baltic Science Education, v. 16, n. 3, p. 379-394, 2017.

SILVA, F. C. et al. Proposta para Implementar Avaliação Formativa no Ensino Médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, e20026, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320200026. Acesso em: 1 jul. 2023.

SILVA, P. P. S.; KALHIL, J. B. Uma discussão sobre a utilização da Problem Based Learning (PBL) no ensino da Física para o nível médio. Latin American Journal of Science Education, v. 2, n. 2, 2015. Disponível em: https://www.lajse.org/nov15/22072_Santos_2015.pdf. Acesso em: 1 jul. 2023.

SOUZA, S. C. DE; DOURADO, L. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, v. 5, p. 182–200, 2015. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2880. Acesso em: 1 jul. 2023.

SU, K-D. Implementation of innovative artificial intelligence cognitions with problem-based learning guided tasks to enhance students’ performance in science. Journal of Baltic Science Education, v. 21, n. 2, p. 245-257, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33225/jbse/22.21.245. Acesso em: 1 jul. 2023.

TARHAN, L.; ACAR-SESEN, B. Problem based learning in acids and bases: learning achievements and students’ beliefs. Journal of Baltic Science Education, v. 12, n. 5, p. 565-578, 2013.

VASCONCELOS, C. et al. Questionar, investigar e resolver problemas: reconstruindo cenários geológicos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 17, n. 3, p. 709-720, 2012.

YIN, R. K. Qualitative research from start to finish. 2. ed. New York: Guilford Press, 2015.

ZUZA, K. et al. Addressing students’ difficulties with Faraday’s law: A guided problem solving approach. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, v. 10, 010122, June 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.10.010122. Acesso em: 1 jul. 2023.

Published

2024-12-05

How to Cite

Silva, B. P. da, Vidmar, M. P., & Pastorio, D. P. (2024). Problem-Based Learning in Physics and Science Education: An analysis of methodological Evolution from 2012 to 2022. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(3), 487–512. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95328

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física

Most read articles by the same author(s)