Science Teaching and the reading of modernity and postmodernity by Bruno Latour: reflections on the emergence of post-truths and alternative concepts in the Teaching of Modern and Contemporary Physics in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1469

Abstract

In this paper we discuss the establishment of “scientific truths” from the Scientific Revolution of the 16th century to the postwar period, in the second half of the 20th century, with the emergence of a postmodernist view of Science. We present how this worldview and science can contribute to the reinforcement of alternative conceptions and the emergence of post-truths in science education. In particular, we discussed Bruno Latour's “Science Studies”, his conception of non-modernity, the notion of scientific truth as a network and its implications for the learning of non-sensitive concepts of Modern and Contemporary Physics from Elementary School students.

Author Biographies

Ronnie Petter Pereira Zanatta, Doctoral Student in Technology and Society, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduado em Ciências pela Faculdade Estadual de Educação, Ciências e Letras de Paranavaí, UNESPAR/FAFIPA. Mestre em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) e Doutorando em Tecnologia e Sociedade (PPGTE), ambos pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR. Atua no Ensino de Ciências, com interesses em: 1) Mediação Tecnológica no Ensino de Ciências e as suas relações cognitivas; 2) Utilização e Avaliação de Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino de Ciências; 3) Ensino de Ciências sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade.

Nestor Cortez Saavedra Filho, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduado em Bacharelado em Física pela Universidade Federal de Pernambuco (1992) e Doutor em Física pela Universidade de São Paulo (1999). Atualmente é Professor Associado no Departamento Acadêmico de Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). É orientador de mestrado no Mestrado Profissional em Formação Científica, Tecnológica e Educacional (FCET) e de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE), ambos na UTFPR. Atua na área de Ensino de Ciências, com os interesses: 1) Elaboração, utilização e avaliação de Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) e suas relações com os Recursos Educacionais Abertos embasados em referenciais teóricos de Ensino-Aprendizagem; 2) Mediação tecnológica no Ensino de Ciências sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade e 3) A Mobilidade Urbana como tema gerador para o Ensino de Ciências

References

BASSALO, J. M. F.; FARIAS, R. F. de. Clausius: pequena história da entropia. Revista Brasileira de Ensino de Química, v. 10, n. 2, p. 95-100, 2015.

BERTO, A. B. F. A matematização da natureza e o desenraizamento do homem. Revista Perspectivas Online, v. 1, n. 3, p. 18-26, 2007.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 24 abr. 2020.

CARVALHO, S. Ciência e Senso Comum: reflexões epistemológicas em busca da verdade. Revista Ciência & Trópico, v. 39, n. 2, p. 143-162, 2015.

DIONÍSIO, P. H. Física Quântica: de sua pré-história à discussão sobre seu conteúdo essencial. Cadernos IHU Ideias, ano 2, n. 22, 2004.

DUARTE, B. M.; ZANATTA, S. C. La Enseñanza de Conceptos de la Ciencia y Concepciones Alternativas en el Contexto de las Teorías Epistemológicas del Siglo XX. Paradigma, v. 37, n. 1, p. 26-45, 2016.

DUSEK, V. Filosofia da Tecnologia. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

FREIRE, L. de L. A ciência em ação de Bruno Latour. Cadernos IHU Ideias, ano 11, n. 192, p. 1-17, 2013.

GERMANO, M. G. Uma nova ciência para um novo senso comum [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/qdy2w/pdf/germano-9788578791209.pdf. Acesso em: 10 mai. 2020.

GONÇALVES-MAIA, R. Ciência, Pós-ciência, Metaciência: Tradição, Inovação e Renovação. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

GUEDES, J. de A. A crise da ciência moderna e a busca de uma superação. Revista Geotemas, v. 2, n. 2, p. 121-130, 2012.

KNEUBIL, F. B. Explorando o CERN na física do Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 2501-1-2501-10, 2013.

KUMAR, M. Quantum: Einstein, Bohr, and the Great Debate About the Nature of Reality. Londres: Icon Books, 2008.

LATOUR, B. Do objects have history? A meeting between Pasteur and Whitehead in a lactic acid bath. História, Ciências, Saúde Manguinhos, v. 2, n. 1, p. 7-26, 1995.

LATOUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: A produção dos fatos científicos. Tradução: Angela Ramalho Vianna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. Tradução: Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru: EDUSC, 2001.

LATOUR, B. Reassembling the Social: an Introduction to Actor-Network Theory. New York: Oxford University Press Inc., 2005.

LATOUR, B. Jamais Fomos Modernos. São Paulo: Editora 34, 2019.

LATOUR, B. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

LIMA, N. W.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. de H. A não-modernidade de Bruno Latour e suas implicações para a Educação em Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 367-388, 2018.

LIMA, N. W. et al. Educação em Ciências nos tempos de pós-verdade: reflexões metafísicas a partir dos estudos das ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, n. 19, p. 155-189, 2019.

LISBÔA, R. A. M. de; PESSOA JUNIOR, O. F. Concepções sobre verdade na ciência: visões filosóficas de professores de física do ensino superior. Revista de Enseñanza de la Física, v. 27, n. extra, p. 45-52, 2015.

LOPES, A. R. C. Bachelard: o filósofo da desilusão. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 13, n. 3, p. 248-273, 1996.

LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. Tradução: Ricardo Corrêa Barbosa. 12. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

MACÊDO, L. A. da S.; VIEIRA, E. P. de P. As epistemes e a produção de saberes na contemporaneidade. Crítica Educativa, v. 5, n. 2, p. 33-42, 2019.

MASSONI, N. T.; MOREIRA, M. A. A visão etnográfica de Bruno Latour da ciência moderna e a antropologia simétrica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 10, n. 3, p. 61-80, 2017.

MERTON, R. K. Ensaios de Sociologia da Ciência. São Paulo: Associação Filosófica Scientiae Studia/Editora 34, 2013.

OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. de H. Epistemologia: implicações para o ensino de ciências. Porto Alegre: Evangraf UFRGS, 2011.

PONCZEK, R. L. Deus ou seja a Natureza: Spinoza e os novos paradigmas da Física. Salvador: EDUFBA, 2009.

ROMERO-MALTRANA, D. et al. The ‘Nature of Science’ and the Perils of Epistemic Relativism. Research in Science Education, v. 49, n. 6, p. 1735-1757, 2019.

SANTOS, B. de S. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. São Paulo: Graal. 3. ed. 1989.

SCHULZ, P. A. Duas nuvens ainda fazem sombra na reputação de Lorde Kelvin. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 49, n. 4, 2007.

SILVA, V. C. et al. O laboratório como espaço da produção dos fatos científicos no pensamento de Latour e Woolgar. Revista Ideação, n. 40, p. 220-236, 2019.

SISMONDO, S. An Introduction to Science and Technology Studies. 2. ed. Wiley Blackwell: West Sussex, 2010.

VIDEIRA, A. A. P.; FRANCISQUINI, M. F. B. A instituição da “Física de Partículas Elementares” como disciplina científica e sua relação com a formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 1, p. 81-96, 2018.

VILELA, A. N. de O.; IZIDORO, J. L. Os fundamentos da verdade no pensamento de René Descartes: uma relação à sua época, uma proposta à nossa época. CES Revista, v. 27, n. 1, p. 53-71, 2013.

Published

2020-12-16

How to Cite

Zanatta, R. P. P., & Saavedra Filho, N. C. (2020). Science Teaching and the reading of modernity and postmodernity by Bruno Latour: reflections on the emergence of post-truths and alternative concepts in the Teaching of Modern and Contemporary Physics in Elementary School. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1469–1495. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1469

Issue

Section

Artigos