The enigma of James Marian: gothic body and deviant desires in Esphinge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e105175

Keywords:

Transgothic, Gender identity, Tropical Gothic, Hybridity, Coelho Netto

Abstract

This study analyzes the novel Esphinge (1908) by Coelho Netto from the perspective of nineteenth-century Gothic fiction. It is argued that the narrative can be read through a Gothic lens not only due to its imagery—haunted mansions, asylums, dreams, and spectral experiences—but also in the ways it addresses issues related to body politics, gender identity, and national identity. Jolene Zigarovich’s (2018) concept of transgothic, which emphasizes transformation and transience in Gothic fiction, is fundamental to this analysis, as it provides a framework for examining transgender identities, cultural hybridisms, and transnational dynamics within the novel. The protagonist, James Marian, experiences conflicts and desires related to Gothic tropes of duality, monstrosity, and the limits of human subjectivity. The Brazilian novel creatively adapts and reinterprets Anglo-American Gothic conventions to critique sociopolitical structures at the turn of the twentieth century in Brazil. It is concluded that Esphinge contributes to the Gothic tradition by destabilizing rigid categories of identity and offering a complex reflection on bodily and cultural hybridity.

References

BOSI, A. O Pré-Modernismo: a literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 1969.

CAUSO, R. S. Ficção científica, fantasia e horror no Brasil: 1875 a 1950. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

COELHO NETTO, H. M. Esphinge. Porto: Chardon, 1920 [1908].

GINWAY, M. E. Transgendering in luso-brazilian speculative fictions from Machado de Assis to the present. Luso-Brazilian Review, Madison, v. 47, n. 1, p. 40-60, jun. 2010. Disponível em: https://lbr.uwpress.org/content/47/1/40. Acesso em: 19 maio 2025.

GOLDBERG, I. Brazilian Literature. New York: Alfred A. Knopf, 1922.

GREEN, J. N. Beyond carnival: male homosexuality in twentieth-century Brazil. Chicago: University of Chicago Press, 1999.

KHNOPFF, F. The Caresses, or The Sphinx. 1896. Pintura, óleo sobre tela, 151 x 50,5 cm. Museus Reais de Belas-Artes da Bélgica. Disponível em: https://artsandculture.google.com/asset/caresses-fernand-khnopff/_AGlYSd0kETwGw?hl=en. Acesso em: 22 jan. 2025.

LOPES, M. A. No purgatório da crítica: Coelho Neto e o seu lugar na história da literatura brasileira. 1997. 248 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/115716. Acesso em: 01 sept 2025.

MACHADO DE ASSIS, J. M. Memórias póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Ática, 1977 [1881].

MATURIN, C. Melmoth, the Wanderer. Oxford: Oxford University Press, 2008 [1820].

MENON, M. C. A questão do duplo em duas narrativas brasileiras. In: Colóquio de Estudos Linguísticos e Literários, 3., 2007, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2009. p. 732-739.

MOERS, E. Female Gothic. In: MOERS, E. Literary women: the great writers. New York: Doubleday, 1976. p. 90-98.

MOREAU, G. Oedipus and the Sphinx (Édipo e a Esfinge). 1864. Pintura, óleo sobre tela, 206,4 x 104,8 cm. Metropolitan Museum of Art. Disponível em: https://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/21.134.1. Acesso em: 22 jan. 2025.

PEREIRA, L. M. História da literatura brasileira: Prosa de ficção (de 1870 a 1920). v. 12. São Paulo: José Olympio, 1950.

PLATÃO. O banquete. Tradução, apresentação e notas Edson Bini. São Paulo: Edipro, 2012.

SÁ, D. S. Nacional por oposição: ingleses na ficção brasileira do século XIX. In: SORIANO SALKJELSVIK, K.; MARTÍNEZ-PINZÓN, F. (org.). Revisitar el costumbrismo: cosmopolitismo, pedagogías y modernización en Iberoamérica. Frankfurt: Peter Lang, 2016. p. 75-94.

SANTOS, N. S. A.; BRITO, D. A. R. Um olhar sobre os limites do corpo humano por meio de Esfinge, de Coelho Neto. Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade, São Luís, v. 3, n. 1, p. 235-250, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ricultsociedade/article/view/7757. Acesso em: 19 maio 2025.

SEDGWICK, E. K. Between men: english literature and male homosocial desire. New York: Columbia University Press, 1985.

SHELLEY, M. Frankenstein. London: Penguin Classics, 2012 [1818].

SILVA, A. M. Transexualismo e literatura gótica em A Esfinge, de Coelho Neto. Fazendo Gênero, Florianópolis, v. 7, n. 36, 2006. Disponível em: http://www.fazendogenero.ufsc.br/7/artigos/A/Alexander_Meireles_da_Silva_36.pdf. Acesso em: 10 fev. 2018.

STEVENSON, R. L. The strange case of Dr Jekyll and Mr Hyde and other tales of terror. London: Penguin Classics, 2003 [1886].

STOKER, B. Drácula. Tradução de Fábio Bonillo. Rio de Janeiro: Antofágica, 2022 [1897].

STRYKER, S. My words to Victor Frankenstein above the village of Chamounix: performing transgender rage. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies, Durham, v. 1, n. 3, p. 237-254, 1994. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/glq/article/1/3/237/69091/My-Words-to-Victor-Frankenstein-Above-the-Village?searchresult=1. Acesso em: 19 maio 2025.

WELLS, H. G. The island of Doctor Moreau. London: Penguin, 2005 [1896].

WILDE, O. The picture of Dorian Gray. London: Penguin Classics, 1998 [1890].

ZIGAROVICH, J. (org.). TransGothic in literature and culture. Londres: Routledge, 2018.

Published

2025-09-12

Issue

Section

Dossiê | Antropoceno, Biopolítica e Pós-humano: novas materialidades?