Language, border and Portuguese teaching as a foreign language

Authors

  • Maria Tereza Nunes Marchesan Universidade Federal de Santa Maria
  • André Gonçalves Ramos Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2014v11n2p178

Abstract

This paper presents a discussion about sociolinguistic aspects of the Brazilian-Uruguayan border aiming at reflecting on the needs for a specific PLE teaching approach to adult Uruguayan learners. If bilingual teaching contexts differ from monolingual ones and approaches to teach PLE for speakers of other languages than Spanish differ from those for DPU speakers, then sociolinguistics characteristics of border regions should be taken into account in developing a specific syllabus.

Author Biography

Maria Tereza Nunes Marchesan, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (1982), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (1989), doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005); Pós-doutorado na Texas A&M University (2007). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Maria. Atua nos cursos de Graduação e Pós-Graduação e desenvolve pesquisa nas áreas de formação de professores, material didático, ensino aprendizagem de LE e avaliação da aprendizagem.

Published

2014-02-05

Issue

Section

Essay