Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development

Authors

  • Newton Duarte UNESP - Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559

Abstract

This paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development. 

 

Author Biography

Newton Duarte, UNESP - Araraquara

Newton Duarte é professor titular do Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de Araraquara. É graduado em Pedagogia, com mestrado e doutorado em educação e livre-docência em psicologia da educação. Fez pós-doutorado na Universidade de Toronto (Canadá) e na Universidade de Sussex (Inglaterra). É coordenador do grupo de pesquisa “Estudos Marxistas em Educação”. Suas pesquisas mais recentes são: “Arte e Formação Humana em Lukács e Vigotski” e “A liberdade como uma das categorias fundamentais da pedagogia histórico-crítica”. 

Published

2016-01-02