Students as authors: an experience with reviews in the university

Authors

  • Sandro Braga Universidade Federal de Santa Catarina
  • Janaína Senem Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n4p2685

Abstract

We present a reflection about the ways in which the subject occupies the author’s position in academic writing through his participation in the Laboratório de Leitura e Escrita Acadêmica(LABEAL/UFSC). From theoretical assumptions of the French Discourse Analysis, we seek to understand how the subject signs himself as author, when he writes aiming “scientific objectivity”. Thus, we analyze the writing and rewriting of a review produced in the LABEAL focusing specially on the changes that occur from the first to the second writing with regard to authorship in these productions. In the analytical gesture, undertaken so far, we seek to show how the process of writing in academy consists and insists in an attempt “to contain” the constitutive heterogeneity of discourse and subject, in the struggle for the transparency of language and the senses in the name of scientific discourse. In this process, aiming for objectivity, the subject seeks to be constituted by assuming different positions, according to the production conditions, and trying to place himself in an acceptable gap that configures the author function in university.

Author Biographies

Sandro Braga, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Comunicação Social Jornalismo (UFSC) e em Letras Português (UFSC); mestrado em Linguística na área da análise do discurso (UFSC); doutorado em Linguística no campo da filosofia da linguística (UFSC). Atualmente é professor Adjunto A da Universidade Federal de Santa Catarina, no Departamento de Língua e Literatura Vernáculas. Na graduação, atua na área de produção textual dos gêneros da esfera acadêmica e profissional e da análise do discurso. É credenciado ao Programa de Pós-graduação em Linguística no âmbito da linha de pesquisa Linguagem: discurso, cultura escrita e tecnologia. Interessa-se por temas de pesquisas que envolvam práticas discursivas em processos de leitura e escrita.

Janaína Senem, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Letras Inglês e Literaturas de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Mestre em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina. Participa de pesquisas voltadas à área de Linguística Aplicada, Análise do Discurso e Escrita Acadêmica.

Published

2017-12-31

Issue

Section

Article