Language and concept development: a reading from the Vigotski school

Authors

  • Antonio Dário Lopes Júnior Universidade Estadual do Ceará
  • Betânea Moreira de Moraes Universidade Estadual do Ceará
  • Ruth Maria de Paula Gonçalves Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020v17n2p4895

Abstract

The present study is the result of a master's research that aimed to highlight, within Vygotsky's work, the importance given to language in the concept formation process. This is a theoretical study, carried out through bibliographical research, being divided in two main moments. In the first one, when the author's Marxian legacy is retaken, the role played by the categories work and language for the process of formation of consciousness is presented. Such discussion is necessary to approach, in the second moment, the characteristics of the language and how the process of formation of concepts takes place. Such reflection will serve as a basis to signal, in the light of Vygotsky's theory, the importance of the teacher and the school in the humanization process of people.

 

Author Biographies

Antonio Dário Lopes Júnior, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará

 

Betânea Moreira de Moraes, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Curso de Pedagogia. Formada em Psicologia, com doutorado em Educação e pós-Doutorado em Psicologia Social.

Ruth Maria de Paula Gonçalves, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Psicologia. Formada em Pedagogia, com doutorado em Educação e pós-Doutorado em Psicologia Social.

References

DUARTE, N. Individualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em Vigotski. Fórum Linguístico, v. 13, p. 1559-1571, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/issue/view/2444. Acesso em: 20 abr. 2017.

ENGELS, F. Dialéctica de la naturaliza. 1983. Disponível em: http://archivo.juventudes.org/textos/Friedrich%20Engels/Dialectica%20de%20la%20Naturaleza.pdf. Acesso em: 15 jun. 2014.

FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor?: um estudo crítico-comparativo..., Campinas: Autores Associados, 2004.

GONCALVES, R. M. P.; JIMENEZ, S. V. Relações antagônicas entre sentido e significado do trabalho no capital: uma análise na perspectiva ontológica. Psicologia e Sociedade, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 685-694, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822013000300022&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 2 jun. 2017.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004.

LIMA, M. F.; JIMENEZ, S. V. O complexo da educação em Lukács: uma análise à luz das categorias trabalho e reprodução social. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 27, n. 2, p. 73-94. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 jun. 2017.

LOPES JUNIOR, A. D.; MORAES, B. M.; GONÇALVES, R. M. P. As contribuições de Vigotski para o cenário educacional brasileiro: as funções psicológicas superiores em foco. Educação em Perspectiva, v.8 n. 1, p. 72-88, 2017. Disponível em: https://educacaoemperspectiva.ufv.br/index.php/ppgeufv/article/view/802/202. Acesso em: 2 ago. 2017.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2013. v. 2.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

LURIA, A. R. Curso de psicologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991. v. 1.

LURIA, A. R. Curso de psicologia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. v. 4.

MARTINS, L. M. Desenvolvimento do pensamento e educação escolar: etapas de formação de conceitos à luz de Leontiev e Vigotski. Fórum Linguístico, v. 13, p. 1572-1586, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/issue/view/2444. Acesso em: 20 abr. 2017.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. v. 1.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Obras escogídas: problemas del desarrollo de la psique. Tomo III. Madrid: Visor, 2012.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In. LEONTIEV. A. [et. al], Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento, São Paulo, Centauro, 2005.

Published

2020-09-02

Issue

Section

Article