The continuum of the term internationalization: from etymological and morphosemantic contributions to collective and institutional imaginary
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e72638Abstract
With reference to Norton (2015), Ianni (2001), Bauman (1999) Anderson (2008) and Andreotti (2010), the article aims to search for semantic features incorporated to the term internationalization under the premise that they are part of the social imaginary and thus permeate the institutional imaginary of the Federal Technological University of Paraná in Curitiba. The starting point is the term nation, which is subjected to etymological, morphosemantic and conceptual analysis in search of semantic traits potentially shared with the word internationalization. In fact, these two terms belong to a pluridisciplinary semantic set made of bundles of semantic features seldom erased once they are semantically incorporated to the term. Interestingly enough, morphologically distinct words, such as homeland and country, yield traits of meaning melted to the semantic core of the term internationalization as far as perceptions of the term at UTFPR are concerned.
References
ANDERSON, B. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução de Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ANDREOTTI, V. de O.; STEIN, S. Higher Education and the Modern/Colonial Global Imaginary. Sage Journals, v. 2, n. 17, 2017. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1532708616672673. Acesso em: 22 fev. 2020.
ALENCAR, J. A. de. Vocabulário Latino. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1944.
BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1999.
BUTLER, J.; SPIVAK, G. C. Who sings the nation-state? Language, politics, belonging. London-New York: Seagull. 2007.
CASTRO-GOMÉZ, S. La hybris del punto cero. ciencia, raza y ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2005.
CHARTIER, R. A História Cultural entre práticas e representações. Col. Memória e sociedade. Tradução de Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
HUANG, F. The Internationalisation of the academic profession. In: HUANG, F.; FINKELSTEIN, M..; ROSTAN, M. The Internationalization of the Academy: Changes, Realities and Prospects. Dordrecht: Springer, 2014. p.1-21.
IANNI, O. Teorias da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 8. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
HABERMAS, J. The Post-National Constellation. Tradução de Max Pensky. Cambridge: MIT Press, 2001.
HOBSBAWM, E. A era dos extremos – O breve século XX (1914-1995). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. Carvalhos, Juncos, Árvores E Rizomas: Paradigmas Na Formação De Professores. RBLA Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 493-510, 2012.
LE GRAND ROBERT. Le Grand Robert de la langue française. Paris: Dictionnaires Le Robert, [201-]. Disponível em: https://grandrobert.lerobert.com/. Acesso em: 19 fev. 2020.
MAGNOLI, D. União Europeia: História e geopolítica. São Paulo: Moderna, 1995.
NORTON, B. Identity, investment, and faces of English Internationally. Chinese Journal of Applied Linguistics (Quarterly), v. 38, n. 4, p., out. 2015. p.375-391.
PAZELLO, E. Internacionalização na UTFPR-CT: da cereja do bolo às duas pontas do iceberg. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Letras e Artes da Universidade Federal do Paraná, 2019.
PETTER, M. M. T. Morfologia. In: FIORIN, J. L. Introdução à Linguística II. Princípios de análise. São Paulo: Contexto, 2017. p. 59-79.
ROUSSEAU, J.-J. Do contrato social. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
SANTOMÉ, J. T. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed, 2003.
SEBASTIÁN, J. Cooperación e internacionalización de las universidades. Buenos Aires: Biblos, 2004.
SMITH, A. Nações e nacionalismo numa era global. Oeiras: Celta Editora, 1999.
STOKES, P. Os 100 pensadores essenciais da filosofia. Rio de Janeiro: Difel, 2012.
ZHAO, K.; BIESTA, G. J. Lifelong learning between “East” and “West”: Confucianism and the Reflexive Project of the Self. Interchange, v. 42/1, p.1-20, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
