Places of Foreign Languages in abstract translations of articles published in Linguistics and Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e73190

Abstract

This study aims at investigating the places that foreign languages occupy in the abstract translation of articles published in journals classified with the highest rank (A1) by the Brazilian Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) in the area of Linguistics and Literature. This study is inserted within the area of Sociolinguistics, more specifically within Linguistic Policies. The methodological procedure consists in generating data from bibliographic and documental research. Results show that English occupies, in the analyzed journals, a privileged place over other foreign languages. Moreover, results also show that Spanish, French, and Italian are other possible languages adopted in the abstract translations, however, they represent a small place in the investigated journals.

Author Biography

Tadinei Daniel Jacumasso, Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná, UNICENTRO, Campus de Irati.

Docente no Departamento de Letras da Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná, UNICENTRO, Campus de Irati. Doutor em Letras pela Universidade de São Paulo (USP).

References

ACHARD, P. Um ideal monolíngue. In: VERMES, G.; BOUTET, J. (Orgs.). Multilinguismo. Tradução: Tânia Alkmin. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1989. p. 31-55.

ALEA: ESTUDOS NEOLATINOS, Instruções aos autores, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1517-106X&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 abr. 2020.

ALFAL, Associação de Linguística e Filologia da América Latina, 2020. Disponível em: https://www.mundoalfal.org/es/pt_noticias. Acesso em: 17 abr. 2020.

ALVES, I. A qualificação de periódicos na área de letras e linguística: questões para reflexão. Revista da Anpoll, Florianópolis, n. 40, p. 204-210, 2016. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1029. Acesso em 17 abr. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 fev. 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 19 abr. 2020.

CADERNOS DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS, Diretrizes para autores, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/about/submissions. Acesso em: 19 abr. 2020.

CALVET, L-J. Pour une écologie des langues du monde. Paris: Plon, 1999.

______. As políticas linguísticas. Tradução: Isabel de Oliveira Duarte, Jonas Tenfen e Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial/Ipol, 2007.

CARDOSO, M. Plataforma do Letramento: o Brasil e suas muitas línguas. Disponível em: http://ipol.org.br/plataforma-do-letramento-o-brasil-e-suas-muitas-linguas/. Acesso em: 14 abr. 2020.

COOPER, R. L. La planificación lingüística y el cambio social. Tradução: José María Serrano. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Comissão de Avaliação. Relatório da Avaliação dos Periódicos da Área de Letras e Linguística (2013-2016). Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf. Acesso em: 13 abr. 2020.

ESTUDOS DE LITERATURA BRASILEIRA CONTEMPORÂNEA, Diretrizes para autores, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/about/submissions. Acesso em: 19 abr. 2020.

HAMEL, R. H. El campo de las ciencias y la educación superior entre el monopolio del inglés y el plurilingüismo: elementos para una política del lenguaje en América Latina. Trab. ling. aplic., Campinas, SP, n. 52, v. 2, p. 321-384, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v52n2/a08v52n2.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

JESUS, P. C. S. G. de. Política e planejamento linguístico para ciência e educação superior: possibilidades do multilinguismo para a produção e a difusão de conhecimento. 2018. 218 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/205985/PLLG0757-T.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 10 abr. 2020.

LINGUÍSTICA, Instruções aos autores, 2020. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/revistas/ling/pinstruc.htm. Acesso em: 17 abr. 2020.

MORELLO, R. Censos nacionais e perspectivas políticas para as línguas brasileiras. Revista Brasileira de Estudos de População, n. 33, v. 2, p. 431-439, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.20947/S0102-30982016a0041. Acesso em: 14 abr. 2020.

SAVEDRA, M. M. G.; LAGARES, X. C. Política e planificação linguística: conceitos, terminologias e intervenções no Brasil. Gragoatá, v. 17, n. 32, p. 11-27, 2012. Disponível em: http://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33029/19016. Acesso em: 13 abr. 2020.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Article