Multimodal practices explored in a didactic unit developed within a multiliteracy continuing teacher education program in/for the school context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e73979

Abstract

This article has the objective to discuss to what extent and how the pedagogic activities, produced as a didactic unit in a teacher education program, explore multimodal practices, particularly the roles given to the images in the constitution of these activities. We take into account that the term multiliteracies refers to two great aspects of meaning production: a) social diversity, which is part of the cultures, reference and the context of the student; b) multimodality, in which multiliteracy is characterized by the use and working with the technologies, media, genres, and languages used in these contexts (KALANTZIZ, COPE, 2012). To analyze the non verbal texts, we considered the analytic categories proposed by the Grammar of Visual Design (GVD) (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). The results indicate the activities’ instructions explore the images, and these images assume an important supporting role in the process of multiliteracies construction proposed by the unit.

Author Biographies

Vanessa Severo Trivisiol, Universidade Federal de Santa Maria (USFM)

É Licenciada em Letras - Habilitação Inglês e Literaturas de Língua Inglesa (2015) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Letras Português-Inglês pela Universidade Franciscana (2019). Mestre em Estudos Linguísticos pela UFSM (2017) e Doutoranda em Estudos Linguísticos pela mesma instituição. Seus interesses de pesquisa envolvem temas relacionados à Formação de Professores, Multiletramentos, Pesquisa Colaborativa, Educação de Jovens e Adultos e Material didático.

Luciane Kirchhof Ticks, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora do Curso de Graduação em Letras/Inglês e no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM/RS. É Coordenadora pedagógica  do LABLER-Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação desde 2009. É Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2008) e Mestre em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2003). É Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990). É membro do Grupo de Pesquisa/CNPq "Linguagem como Prática Social" (Ref. UFSM.0043). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Inglês, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de inglês, concepções de linguagem, análise crítica do discurso, identidade e gêneros textuais.

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Published

2021-09-10

Issue

Section

Article