Path of the term innovation in the institutional evaluation instruments of SINAES
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e74481Abstract
The word innovation as addressed to universities by state regulatory bodies shall not be understood unlinked to its material, historical and ideological condition. At the same time, such condition does not make it a defect requiring another word for replacement. In order to reflect on affiliations that determine innovation in such conditions, we have aimed at analyzing the path of meanings on institutional assessment instruments addressed to the universities by SINAES from the materialistic line of Discourse Analysis (DA) as referential. As a corpus of analysis, we observed requirements for social innovation on institutional assessment instruments by SINAES of 2014 and of 2017, when the instrument was updated and replaced social innovation by technological innovation. We consider the substitutions and/or silences still make sense in a said/unsaid game, we also consider that through these documents is possible investigate whether such displacement releases the university to a social innovation, to lead it to produce technological innovation with view to the market.
References
BRASIL. Decreto nº 9235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Da Educação Superior no Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm. Acesso em: 15 jul. 2019.
DARDOT, P.; LAVAL, C. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2017.
HENRY, P. Os fundamentos teóricos da ‘Análise automática do discurso’ de Michel Pêcheux. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997. p.13-38.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Instrumentos. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/instrumentos1. Acesso em: 29 jun. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Instrumento de Avaliação Institucional Externa: subsidia os atos de credenciamento, recredenciamento e transformação da organização acadêmica (presencial). Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2014/instrumento_institucional.pdf. Acesso em: 15 jul. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Pra que serve: SINAES. Disponível em <http://inep.gov.br/sinaes> Acesso em: 15 jul. 2019.
NEVES, F. Sinônimos. Disponível em: https://www.sinonimos.com.br. Acesso em: 15 fev. 2020.
ORLANDI, E. Análise de Discurso. Campinas: Pontes Editores, 2015.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.
ORLANDI, Eni Puccinelli (org.). Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas: Pontes Editores, 2012.
ORLANDI, E. Discurso em Análise: sujeito, sentido ideologia. Campinas: Pontes Editores, 2017.
PÊCHEUX, M. O mecanismo do (des)conhecimento ideológico. In: ŽIŽEK, Slavoj (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. p.143-152.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
