Argumentation as a dialogic tool in a continuing education Program for English Language teachers working with youth and adult education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e78757

Keywords:

Teacher continuing education, Argumentative actions

Abstract

The aim of this article is to describe and analyze the epistemic and argumentative dimension of the collaborative process established between a mediator and two teachers during the development of a continuing education program for English public teachers lecturing adults and teenagers. The continuing education program focused on reflection on the teaching practice of the language teacher, the construction of collaborative practices, and the production of teaching units based on the Pedagogy of Multiliteracies (KALANTZIS et al., 2016). Reflective sessions were developed, recorded in audio, and later, transcribed. The analysis of the transcription of audio records was conducted through epistemic-argumentative actions developed by the Center for Collaborative Studies in School Contexts (N.E.C.C.E, in Portuguese), from UFSM. We identified throughout this collaborative and argumentative process, an orientation towards the construction of critical and reflective thinking by the participants, expanding possibilities of enhancing understanding related to the multiliteracies approach. The argumentative process, besides opening paths for collaboration practices, also enhanced the transformation of theoretical and practical teaching concepts.

Author Biography

Maísa Helena Brum, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul | Campus Sertão

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É licenciada em Letras Inglês e Letras Português/Respectivas Literaturas pela UFSM. Atuou como professora substituta do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da UFSM e como professora do Núcleo de Línguas da UFSM (Programa Idiomas sem Fronteiras). Seus interesses de pesquisa envolvem temas relacionados à Pesquisa Colaborativa, Formação de Professores, Multiletramentos e Ensino de Língua Inglesa.

References

ADAMSON, B. Fashions in Language Teaching Methodology. In: DAVIES, A.; ELDER, C. (org.). The Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2004. p. 604-622.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1992 [1952-1953].

BARCELOS, V. Formação de professores para educação de jovens e adultos. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

BRUM, M. H. Representações de interdisciplinaridade por professores da rede pública ao longo de uma formação continuada. 2015. 150f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.

COMPIANI, M. As geociências no ensino fundamental: um estudo de caso sobre o tema “A formação do universo, 1996. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 1996.

COPE, B.; KALANTZIS, M. The things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: COPE, B.; KALANTZIS, M. (org.). A pedagogy of multiliteracies: Learning By Design. London: Palgrave. 2015. p. 1-36.

DE CHIARO, S.; LEITÃO, S. O Papel do professor na construção discursiva da argumentação em sala de aula. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 18, n. 3, 2005.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar. 4th edition, Abingdon: Routledge, 2014.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; CHAN, E.; DALLEY-TRIM, L. Literacies. 2nd. Cambridge University Press, 2016.

KUMARAVADIVELU, B. The postmethod condition: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. Tesol Quarterly, v. 28, n. 1, 1994.

LEFFA, V. J. Língua Estrangeira: ensino e aprendizagem. Pelotas: EDUCAT, 2016.

LEITÃO, S. Contribuições dos estudos contemporâneos da argumentação à uma

análise psicológica de processos de construção de conhecimento em sala de aula. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 51, n. 4, p. 91-109, 1999.

LEITÃO, S. Processos de construção do conhecimento: a argumentação em foco. Proposições, v. 18, n. 3, p. 75-90, 2007.

MAGALHÃES, M. C. C. O professor de línguas como pesquisador de sua ação: a pesquisa colaborativa. In: GIMENEZ, T. (org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. p. 39-58.

MAGALHÃES, M. C. C. Pesquisa crítica de colaboração: escolhas epistemo-metodológicas na organização e condução de pesquisas de intervenção no contexto escolar. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado de Letras, 2011. p. 11-39.

MAGALHÃES, M. C. C.; NININ, M. O. G.; LESSA, A. B. C. T. A dinâmica discursiva na formação de professores: discurso autoritário ou internamente persuasivo?. Bakhtiniana, v.1, n. 9, p. 129-147, 2014.

MATEUS, E. Conversa com Elaine Mateus. In: DA SILVA, K. A.; ARAGÃO, R. C. (org.). Conversas com (mais) formadores de professores de línguas: avanços e desafios. Campinas, São Paulo: Pontes, 2013. p. 93-112.

MATEUS, E. Por uma Pedagogia da Argumentação. In: LIBERALI et al. (org.). Argumentação em contexto escolar: Relatos de Pesquisa. Campinas, São Paulo: Pontes, 2016. p. 35-62.

MATEUS, E.; EL KADRI, S. M. Práticas significativas no ensino e na formação de professores/as de inglês: recriando realidades por meio do estágio no programa institucional de bolsa de iniciação à docência. In: LIBERALI, F. C.; MATEUS, E.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). A teoria da atividade sócio-histórico-cultural e a escola: recriando realidades sociais. Campinas, São Paulo: Pontes, 2012. p. 13-26.

MATEUS, E.; PICONI, L. Aprendizagem colaborativa de professores em formação inicial e continuada: investigando as práticas discursivas. In: FERNANDES, L. C. (org.). Interação: práticas de linguagem. Londrina: Eduel. 2009.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KAWORSKY, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial. 2011. p. 153-174.

NASCIMENTO, T. M. D. do. Mobilidade discente na elaboração de planos de aula em espanhol no estágio supervisionado colaborativo. 2018. 131f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2018.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Lev Vygotsky: cientista revolucionário. São Paulo: Editora Loyola, 1993.

NININ, M. O. Pesquisa colaborativa: Das práticas de pesquisa à ressignificação das práticas dos pesquisandos ou ressignificando a direção escolar. 2006. 320f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

PONTECORVO, C.; GIRARDET, H. Arguing and Reasoning in Understanding Historical Topics. Cognition and Instruction, v. 11, n.3-4, p. 365-395, 1993.

SEARLE, J. R. A classification of illocutionary acts. Language in Society, v. 5, n. 01, p. 1-23, 1976.

SILVA, E. A. Representações de letramento no contexto escolar: A construção de um conceito socialmente situado em um programa de formação de professores. 2014. 141f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.

VAN EEMEREN, F. H.; GROOTENDORST, R. A Systematic Theory of Argumentation. Cambridge: University Press, 2009.

VARGAS, G.; LEITÃO, S. Ações epistêmicas na argumentação entre pares em sala de aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). Argumentação na sala de aula: o conhecimento em construção. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 153-182.

VENTURA, J.; BOMFIM, M. I. Formação de Professores e Educação de Jovens e adultos: o formal e o real nas licenciaturas. Educação em Revista, n. 31, v. 2, p. 211- 227, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v31n2/0102-4698-edur-31-02-00211.pdf. Acesso em: 18 jul. 2019.

WIGFIELD, A.; ECCLES, J. S.; RODRIGUEZ, D.; The development of children’s motivation in school contexts. Review of Research in Education, v. 23, p. 73-118, 1998. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1167288?seq=1#page_scan_tab_contents. Acesso em: 17 jul. 2019.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Article