Online teaching and learning in Zimbabwe: some opinions and believes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e79708

Abstract

The aim of this paper is to understand how and to what extent students’ and parents’ worldview about online teaching and learning affects this modality of education. In this regard, we discuss opinions, perceptions and suggestions of Zimbabwean university students and their parents. The study is based on the principles of online learning and on qualitative and quantitative approaches. Results reveal that opinions, perceptions and suggestions unconducive to online learning expressively surpass the percentage of those in line with the principles and process of online education. However, although conducive perceptions and suggestions are less than the late ones, they must never be neglected. We argue that students and society in large need to change negative attitude toward online learning and accept the new ways of learning. Therefore, educational institutions must include in their projects of online teaching and learning activities aiming to raise awareness of the society in what regard the relevance of online learning.

Author Biographies

Diocleciano Nhatuve, Universidade do Zimbabwe (leitor) Universidade de Coimbra (doutorando)

Diocleciano Nhatuve

Nacional de Moçambique

Doutoranto em Língua Portuguesa: Investigação e Ensino (Universidade de Coimbra)

Leitor de Português na Universidade do Zimbabwe

Mestre em Ciências da Linguagem e da Comunicação (Universidade de Évora)

Licenciando em Ensino de Português (Universidade Eduardo Mondlane)

Moisés Mafuiane, Seminário Bíblico e Teológico de Maputo

Mestre em Linguística pela Universidade Eduardo Mondlane. Docente no Seminário Bíblico e Teológico de Maputo.

References

ALI, W. Online and remote learning in higher education institutes: a necessity in light of Covid-19 pandemic. Higher Education Studies; v. 10, n. 3, p. 16-25, 2020.

ALLY, M. Foundations of educational theory for online learning. In: Anderson, T. (ed.). The theory and practice of online learning. Canada: Au Press, 2008. p. 15-44.

AMANTE, L.; OLIVEIRA, I. Avaliação e feedback. Desafios atuais. Lisboa: Universidade Aberta, 2019.

ANDERSON, T. Towards a theory of online learning. In: ANDERSON, T. (ed.). The theory and practice of online learning. Canada: Au Press, 2008a. p. 45-74.

ANDERSON, T. Teaching in an Online Learning Context. In: ANDERSON, T. (ed.). The theory and practice of online learning. Canada: Au Press, 2008b. p. 343-366.

BATES, T. Educar na era digital [livro eletrônico]: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. (Coleção tecnologia educacional 8)

BENTES, J. A. O.; FERREIRA, D. C. N.; SILVA, M. C. Letramentos e afastamento social no contexto da pandemia: o que pensam os discentes do ensino médio de escolas públicas de Belém-Pa? Revista INTERACÇÕES, n. 55, p. 227-249, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/Life/Downloads/20718-Texto%20do%20Trabalho-85529-1-10-20201230.pdf. Acesso: 1 jan. 2021.

DEMUYAKOR, J. Coronavirus (Covid-19) and online learning in higher institutions of education: A survey of the perceptions of ghananian international students in China. Online Journal of Communication and Media Technologies, v.10 n. 3, p. 1-9, 2020.

DZIUBAN, C; GRAHAM, C.; MOSKAL, P.; NORBERG, A.; SICILIA, N. Blended learning: the new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 15 n. 3, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41239-017-0087-5. Acesso: 30 set.2020.

IMPACTO DA COVID-19 EM ÁFRICA. 2020. Disponível em: https://www.unicef. org/angola/media/2431/file/Resumo%20da%20Pol%C3%ADtica:%20Impacto%20da%20COVID19%20nas%20crian%C3%A7as.pdf. Acesso: 30 set. 2020.

MATTAR, J.; LOUREIRO, A.; RODRIGUES, E. Educação online em tempos de pandemia - desafios e oportunidades para professores e alunos. Revista INTERACÇÕES, n. 55, p. 1-5, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.22001. Acesso: 1 jan. 2021.

MEANS, B.; BAKIA, M.; MURPHY, R. Learning online: what research tells us about whether, When and how. New York: Routledge Taylor & Frances, 2014.

MENDES, A. Q. et al. Modelo pedagógico virtual: Cenários de desenvolvimento. Lisboa: Universidade Aberta, 2018.

MENESES, E. L.; FERNANDEZ, G. D.; REGANA, C. B. E-Actividades: elementos constitutivos para la calidad de la praxis educativa digital. In: ROIG V. R.; LANEVE, C. (ed..). La práctica educativa en la sociedad de la información. Innovación através de la investigación. Alcoy - Brescia: Marfil & La Scuola Editrice, 2011. p. 267-281.

MOREIRA, A. Reconfigurando ecossistemas digitais de aprendizagem com tecnologias audiovisuais. Em Rede: Revista de Educação à Distância, v. 5, n. 1, p. 5-15, 2018. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/305. Acesso: 30 set. 2020.

MOREIRA, J. A, M; RIGO, R. M. Definindo ecossistemas de aprendizagem em rede: Percepções de professores envolvidos em processos de formação. Debates em Educação, v. 10, n. 22, 2018, p. 107-120. Disponível em: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2018v10n22p107-120. Acesso: 30 set. 2020.

MOREIRA, J. A; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v.20, p. 2-35, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438. Acesso: 30 mar. 2021.

NHATUVE, D. Ensino-aprendizagem online em países em desenvolvimento: o papel do aluno. Revista INTERACÇÕES, n. 55, p. 207-226, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.21084. Acesso: 1 jan. 2021.

SANTOS, J.; R. E ZABOROSKI, E. A. Ensino remoto e pandemia covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Revista INTERACÇÕES, n. 55, p. 41-57, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.20865. Acesso: 1 jan. 2021.

Published

2021-12-29