Autochthonous linguistic policies and indigenous languages in Roraima: the case of the Ye'kwana people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e80269

Abstract

The proposed article aims to reflect on the indigenous language policies developed by the indigenous peoples of Roraima, given the multilingual and multicultural reality of the constitution of state, with special attention to the educational actions developed by the Ye’kwana people. In order to understand the tense relations between the Brazilian state and the indigenous languages of Roraima, we are based on the Linguistic Policies literature (CALVET, 2007; COOPER, 1997 [1989]; SILVA, 2018). It was also necessary to recover the research carried out on the Ye'kwana (COSTA, 2013, 2018, 2019; ANDRADE, 2007, 2013), as well as to important the history of linguistic policies for indigenous peoples in Brazil and discuss the indigenous linguistic policies designed and developed by indigenous peoples in Roraima territory (CUNHA, 2008; BRASIL, 1988, 1996; BANIWA, 2006; REPETTO, 2008). We conclude that, due to the State's omission, the Ye'kwana and other indigenous peoples have sought to create policies to try to maintain their traditional values within the needs that contemporaneity and society demand, by documenting and creating strategies to teach and learn their own languages and cultures, without losing their essence and their identity.
KEYWORDS: Language Policies. Indigenous Languages.Ye’kwana. Roraima.

Author Biographies

Marcus Vinícius da Silva, Colégio de Aplicação UFRR; Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Doutorando em Linguística e Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESp-Araraquara). Professor do Magistério Federal do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico de Língua Portuguesa e Língua Espanhola do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Roraima (CAp/UFRR).

Isabella Coutinho Costa, Universidade Estadual de Roraima

Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística daUniversidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Efetiva do Curso de Letras da Universidade Estadual de Roraima (UERR).

Cristiani Dália de Mello, Universidade Estadual de Roraima

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESp-Araraquara). Professora Efetiva do Curso de Letras da Universidade Estadual de Roraima (UERR).

References

ANDRADE, K. V. A Ética Ye’kuana e o espírito do empreendimento. 2007. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

ANDRADE, K.V. Alteridades (in)corporadas: notas sobre a chefia Ye’kuana. Anuário Antropológico, Brasília, v.38, n.1, p.59-82, 2013. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/6873/6947. Acesso em: 26 jan. 2021.

BANIWA, G. dos S. L. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil hoje. Brasília: MEC/UNESCO, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 26 mar. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 26 mar. 2020.

CALVET, J.-L. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola, 2007.

CAJUSUANAIMA ROCHA, V.. A soberania alimentar do povo Ye’kwana. 2021. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CEB Nº 3, DE 10 de novembro de 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_99.pdf. Acesso em 20 març. de 2020.

COSTA, I. O Número em Ye’kuana: uma perspectiva tipológica. 2013. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

COSTA, I. A quantificação em Ye’kwana: a distinção contável-massivo. 2018. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

COSTA, I. Produto 02: Diagnóstico sociolinguístico do povo Ye’kwana. Subprojeto Ye’kwana. Cidade do Rio de Janeiro: PRODOCLIN, UNESCO / Museu do Índio, 2019.

COOPER, R. L. La planificación linguística y el cambio social. Cambridge: University Press, 1997[1989].

CUNHA, R. B. Políticas de línguas e educação escolar indígena no Brasil. Educar, Curitiba, n.32, p. 143-159, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602008000200011&script=sci_arttext. Acesso em: 25 mar. 2020.

FERRAZ, A. P. O panorama linguístico brasileiro: a coexistência de línguas minoritárias com o Português. Filol. lingüíst., n. 9, p. 43-73, 2007.

GOVERNO DE RORAIMA. Resultado do Censo Escolar 2018. 2018 Disponível em: http://dadosroraima.com/2019/04/resultado-do-censo-escolar-2018/. Acesso em: 20 mar. 2020.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. 2019. Proteção as línguas e tradições indígenas. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/3497/protecao-as-linguas-e-tradicoes-indigenas. Acesso em 20 març de 2020.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Terra Indígena Yanomami. 2013. Disponível em: https://www.socioambiental.org/pt-br/tags/terra-indigena-yanomami . Acesso em: 20 mar. 2020.

LAURIOLA, E. M. Amazônia em movimento: “redes” e percursos entre os índios Ye’kuana, Roraima. Cadernos de Campo, Cidade, v. 11, n. 11, p.21-35, 2003.

REPETTO, M. A educação escolar indígena em Roraima: O processo histórico e as demandas atuais por ensino médio. In: OLIVEIRA, R. da S. (org.). Roraima em foco: pesquisa e apontamentos recentes. Boa Vista: Editora da UFRR, 2008. p. 50-68.

RODRIGUES, J. Ye’kuana nödöjätöödö: artesanato Yekwana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Curso de Gestão Territorial Indígena - Patrimônio Indígena, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2014.

SILVA, G. de F, N. et al. Atlas Escolar de Roraima. Boa Vista – RR: UERR Edições, 2020.

SILVA, M. V. da. (Des) Políticas Linguísticas no Brasil: A Reforma do Ensino Médio e a Exclusão do Ensino de Língua Espanhola na Educação Básica. Revista Diálogos, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 233 - 245, maio 2018. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/5894. Acesso em: 26 mar. 2020.

YEKUANA. 2015. 1 vídeo. Publicado pelo Canal do Museu do índio do Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=AUeVU4RLnmU. Acesso em: 26 set. 2021.

Published

2021-12-29