Project Ra´zes: means of access to the community literacy in a quilombola context

Authors

  • Edinei Carvalho dos Santos Universidade de Brasília
  • Kleber Aparecido da Silva Universidade de Brasília
  • Rosineide Magalhães de Sousa

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e81081

Abstract

This article aims to present the results of the Projeto Raízes: letramentos, educação e cultura [Project Raízes: literacy, education and culture], carried out with students from Aleixo Pereira Braga school, an educational institution located in Quilombo Mesquita, a rural black community from Goiás, Brazil. This project aimed at including community literacies in the school context, considering specific social subjects from the students’ community. The project comprised literacy workshops through which stu-dents could participate speaking, reading, writing and working together with knowledges from the surrounding culture. The expe-rience indicated that Project Raízes was a good opportunity to students access the quilombola culture and the rural black community principles. The results showed that, based on a critical, socialcultural and sociolinguistic applied perspective, interchanging com-munity subjects and school programmes is feasible, enabling the development of an educational practice more democratic and in-clusive, regarding its social aspects. Furthermore, results indicate that literacy projects, when applied based on an interdisciplinary perspective, are a great means of access to new literacy and language practices in the community environment.

Author Biographies

Edinei Carvalho dos Santos, Universidade de Brasília

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília (PPGL/UnB). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB). Brasília - Distrito Federal/Brasil. Membro dos grupos de pesquisa GECAL e SOLEDUC, certificados pelo CNPq

Kleber Aparecido da Silva, Universidade de Brasília

Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade de Brasília (PPGL/UnB),  Brasília/Distrito Federal/Brasil, do do Programa de Pós-Graduação em Letras: Cultura, Educação e Linguagens da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista/Bahia/Brasil e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Tocantins (UFT), Porto Nacional/ Tocantis/Brasil. Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista - São José do Rio Preto - São Paulo/Brasil. É líder do grupo de pesquisa GECAL, certificado pelo CNPq.

Rosineide Magalhães de Sousa

Professora Adjunta da Universidade de Brasília - UnB, lotada no campus de Planaltina – DF e Programa de Pós-Graduação de Linguística - PPGL/UnB. Foi coordenadora institucional do PIBID Diversidade - UnB/CAPES, de 14 a 2018. É Pesquisadora do Observatório da Educação do Campo, da CAPES. É líder do grupo de pesquisa SOLEDUC, certificado pelo CNPq. 

References

ARAÚJO, A. M. de; NAZARENO, E. Interculturalidade, complexidade ambiental e educação quilombola. Goiânia: Editora Imprensa Universitária, 2013.

BRAGA, W. Em meio à polêmica sobre território, comunidade de Mesquita (GO) sedia Plenária Nacional Quilombola. Fundação Cultural Palmares, 18 jun. 2018. Disponível em: http://www.palmares.gov.br/?p=50858. Acesso em: 20 ago. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 22 ago. 2020.

CARVALHO DOS SANTOS, E. Navegando em águas ancestrais - letramentos em contexto de luta e resistência: uma experiência etnográfica no Quilombo Mesquita - Goiás (GO). 2020. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Lin-guística, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

COMISSÃO DA VERDADE SOBRE A ESCRAVIDÃO NEGRA NO DISTRITO FEDERAL E ENTORNO. A verdade sobre a es-cravidão negra no Distrito Federal e Entorno. Brasília: Sindicato dos Bancários, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOMES, N. L. O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

KALMAN, J. El acceso a la cultura escrita: La participación social y la apropiación de conocimientos en eventos cotidianos de lectura y escritura.Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 8, n. 17, jan./abr. 2003.

KALMAN, Judith. Querido Santo Antônio: escrita vernácula e instabilidade social. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (org.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010. p.125-155.

NASCIMENTO, E. L. Sankofa: significados e intenções. In: NASCIMENTO, Elizabeth Larkin. A matriz africana no mundo. São Paulo: Selo Negro, 2008. p. 29-56.

NUNES, G. H. L. Educação Quilombola. In: BRASIL. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SE-CAD, 2006. p.139-161.

OLIVEIRA, M. do S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. de A. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014.

PENNYCOOK, A. A linguística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda C. (org.). Linguística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 23-49.

QUEIRÓS, B. C. de. Ler, escrever e fazer conta de cabeça. Belo Horizonte: Miguilim, 1997.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTOS, E. C. dos. Práticas e eventos de letramento em uma comunidade remanescente de quilombolas: Mesquita. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

Published

2021-12-29