Supranational political-linguistic activism: the performance of the inter-american commision on human rights in the protection of autochtonous languages in the context of the SARS-COV-2

Authors

  • Ricardo Nascimento Abreu Universidade Federal de Sergipe
  • Lia Nara Figuerêdo da Silva Universidade Federal de Sergipe
  • Paulo Sérgio da Silva Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e81216

Abstract

This study was developed based on the analysis of the circumstances involved in care policies directed at indigenous peoples included in the spectrum of inter-American countries. Based on the work of the Inter-American Commission on Human Rights - IACHR during the Sars-CoV-2 pandemic, we aim to understand the political role of this supranational organ in articulating recommendations to the States submitted to its jurisdiction, especially those recommendations that had as their main focus the recognition of language issues as a central element in the development of effective health policies to mitigate the devastating effects of the pandemic among indigenous populations. The analyzes carried out, based on a language policy approach, enable us to take the IACHR as a supranational instance of linguistic political activism, and it is responsible, according to Silva and Abreu (2020) and Silva (2021), for the management of the most extensive language policy in the American continent, especially in what concerns the linguistic human rights of traditional peoples.

Author Biographies

Ricardo Nascimento Abreu, Universidade Federal de Sergipe

Doutor e Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP e Bacharel em Fonoaudiologia pela mesma instituição. Professor Adjunto II do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Tradução da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Lia Nara Figuerêdo da Silva, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Sergipe. Professora de Língua Inglesa no Departamento de Ensino do Instituto Federal de Educação de Alagoas – IFAL, campus Piranhas.

Paulo Sérgio da Silva Santos, Universidade Federal de Sergipe

Doutorando e Mestre em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Bacharel em Letras Libras (UFSC). Professor Assistente do Departamento de Línguas Modernas do Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

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Published

2021-12-29