"Language to defend myself": linguistic policies in teaching portuguese for haitan migrants in response to coloniality

Authors

  • Ana Paula Pessoa UFSC
  • Caroline Rodrigues UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e81231

Abstract

The world has faced one of the biggest health and socioeconomic crises in history. We can say that the COVID-19 pandemic has come to accentuate the social gap that exists in several countries. In this sense, the present work was developed based on questions about the experience of Haitian migrants in Brazil with regard to language teaching and learning processes during the coronavirus pandemic period. Bearing in mind that the Portuguese language classes, offered free of charge by higher education institutions, were paralyzed in the city of Curitiba, we discussed how the experiences of learning the Portuguese language of a Haitian migrant living in Brazil guide his pedagogical practices as a Portuguese teacher for other compatriot migrants in this scenario. Our objective was to analyze, from a decolonial perspective, the processes of teaching and learning Portuguese experienced by a Haitian teacher in his migratory experience in Brazil.

Author Biographies

Ana Paula Pessoa, UFSC

Mestra Letras pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (2020), e doutoranda em Linguística na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

Caroline Rodrigues, UFSC

Mestra em Letras pela Universidade Federal do Paraná (2019), e doutoranda em Linguística na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

References

ALMEIDA, C. D.; SANT’ANA, V. A. Violência Contra Haitianos e a Repercussão na Mídia Brasileira. Caxias do Sul: Intercom–Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2017.

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Refúgio em números, 2021. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/refugio/refugio-em-numeros Acesso em: 05 maio 2021.

CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

CAVALCANTI, M. Estudos Sobre Educação Bilíngue e Escolarização em

Contextos de Minorias Linguísticas no Brasil. DELTA, v.15, nº.spe, p. 385-417, 1999.

CAVALCANTI, M. da C. O pós-ápice da migração haitiana no país em notícia recortada em portal de notícias: algumas notas sobre escolhas epistemológicas. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 35, n. 1, p. 1-22, 2019.

COGO, D.; SILVA, T. Mídia, alteridade e cidadania da imigração haitiana no Brasil. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 25, 2016, Goiânia, GO. Anais [...] Goiânia, GO: Galoá,2015.

ERICKSON, F. Qualitative Methods. In: LINN, R.; ERICKSON, F. Quantitative Methods/ Qualitative: A Project of the American Education Research Association. Research in Teaching and Learning, v. 2. Londres; Nova Iorque: Macmillan Publishing Company, 1990.

FARACO, C. A. História do português. Editores científicos Tommaso Raso, Celso Ferrarezi Jr. São Paulo: Parábola, 2019.

FLORES, N.; ROSA, J. Undoing appropriateness: Raciolinguistic ideologies and language diversity in education. Harvard Educational Review, v. 85, n. 2, p. 149-171, 2015.

GARCEZ, P., SCHULZ L. Olhares circunstanciados: etnografia da linguagem e pesquisa em Linguística Aplicada no Brasil. D.E.L.T.A., v. 31, especial, p. 1-34, 2015.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 25-49, 2016.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

INOUE, Miyako, Vicarious Language: Gender and Linguistic Modernity in Japan. Berkeley: University of California Press, 2006.

KISSLER, Stephen M. et al. Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period. Science, v. 368, n. 6493, p. 860-868, 2020.

KROSKRITY. P. V. Language Ideologies. In: DURANTI, A. (org.) A Companion to Linguistic Anthropology. Oxford: Blackwell, 2004.

LABOV, W. Academic Ignorance and Black Intelligence. The Atlantic, june 1972. Disponível em: https://www.theatlantic.com/past/docs/issues/95sep/ets/labo.htm. Acesso em: 19 maio 2021.

McCARTY, T. (org.). Ethnography and language policy. New York, London: Taylor & Francis Group, 2011.

MIGNOLO, W. Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges and Border Thinking. Princeton: Princeton University Press, 1999.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma “proximidade crítica” nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711-723, 2019.

PORTAL UTFPR. Aulas suspensas a partir desta segunda-feira, 16 de março, 2020. Disponível em: https://portal.utfpr.edu.br/noticias/geral/covid-19/aulas-suspensas-a-partir-desta-segunda-feira-16-de-marco. Acesso em: 15 jan. 2022.

NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Editora Letramento, 2019.

QUIJANO, A. Textos de Fundación. Palermo, Zulma y Quinteros, Pablo (comp.). Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2014.

Published

2021-12-29