Text reading literary for the third age: teaching proposals for Spanish Classes as a Foreign Language in IFRN
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e82660Abstract
This article is part of an end-of-course monograph work carried out in 2020, whose general objective was to develop didactic proposals that encourage literary reading in classes of Spanish as a foreign language for seniors. Our study is qualitative in nature as we propose an action based on observations of a context, discussions, and analyses. In addition, it is also bibliographic, as we developed it based on materials from other researchers. We elaborated the didactic proposals for third-age students, produced from the study and guidelines of authors such as Silva (2016), Cosson (2009), Mendoza (1998), Solé (1998), among others. We present here two proposals, one for 1h/a and the other for 4h/a - produced with moments of pre-reading, reading, and post-reading - aiming to promote literary literacy and encourage literary reading, in and out of context school.
References
AJUNTAMENT DE BARCELONA DISTRITO DE L’EIXAMPLE. Los laterales de la Diagonal y del paseo de Gràcia serán para uso ciudadano. 2015. 1 fotografa. Disponível em: https://ajuntament.barcelona.cat/eixample/es/noticia/los-laterales-de-la-diagonal-y-del-paseo-de-gracia-seran-para-uso-ciudadano_134718. Acesso em: 15 nov. 2020.
ALVES, T. Ba. A terceira idade e a aprendizagem de inglês como língua estrangeira moderna. 2018. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Letras Português) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/11583/1/CT_COLET_2018_1_09.pdf. Acesso em: 4 mar. 2020.
ARTE DE ENVELHECER. 3724657. 2019. 1 gravura. Disponível em: https://artedeenvelhecer.com.br/coisas-que-ganhamos-no-caminho-2/attachment/3724657/. Acesso em nov. 2020.
CARDOSO, J. da S. et al. Aprendizagem de idiomas na terceira idade: muito além de um passatempo. In: BAALBAKI, A. et al. (org.). Linguagem: teoria, análise e aplicações. Rio de Janeiro. p. 73-89, 2015. Disponível em: http://www.pgletras.uerj.br/linguistica/linguagem08.html. Acesso em: 5 mar. 2020.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 5. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2013.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
COSTA, M. T. V. da. Práticas de Leitura Literária no Ensino de Língua Espanhola na Educação de Jovens e Adultos. 2018. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Espanhol) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. Disponível em: https://memoria.ifrn.edu.br/handle/1044/1613. Acesso em: 28 abr. 2018.
GALEANO, E. Bocas del tiempo. Buenos Aires: Catálogos, 2004. Disponível em: http://resistir.info/livros/galeano_bocas.pdf. Acesso em: 11 set. 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
IBGE (org.). Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação: Índice de Envelhecimento (IE). 2008. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/. Acesso em: 21 jun. 2020.
LIMA, M. C. A. de. Leitura literária em aulas de língua espanhola na Residência Pedagógica do IFRN. 2019. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura Espanhol) - Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.
LUCKESI, C. C.. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 9. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MENDOZA, A. F. Tú, lector: aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Barcelona: Ediciones Octaedro, 1998. (Colección Recursos, n. 28).
MENDONZA, E. Sin noticias de Gurb. Barcelona: Seix Barral, 2008. 143 p.
MICHALISZYN, M. S. ; TOMASINI, R. Pesquisa: orientações e normas para elaboração de projetos, monografias e artigos científicos. 7. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012.
MIRANDA, G. M. D.; MENDES, Antônio da Cruz Gouveia; SILVA, Ana Lucia Andrade da. O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, [S.l.], v. 19, n. 3, p. 507-519, jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1809-98232016000300507&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 21 maio 2020.
MORENO, V. Cómo hacer lectores competentes: guía práctica: reflexiones y propuestas. Navarra: Editorial Pamiela, 2011.
MOTA, K. M. S.; PEREIRA, A. da S.; RODRIGUES, M. E. de O. S. Leituras compartilhadas, memória e envelhecimento. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 105-116, 2014. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/827. Acesso em: 21 jun. 2020
MUÑOZ, R. A. Las palabras que no se lleva el viento: literatura y enseñanza de español como le /l2. Madrid: Santillana Educación, 2007.
OLIVEIRA, S.L. Tratado de metodologia científica. 2.ed. São Paulo: Pioneira, 1999.
PERIS, E. M. Textos literarios y manuales de enseñanza de español como lengua extranjera. I Lenguaje y textos, n. 16, p. 101-129, 2000.
REYZÁBAL, M. V.; TENORIO, P. El aprendijaze significativo de la literatura. 4. ed. Madrid: Editorial La Muralla, S.A., 2004. (Colección Aula Abierta).
RODRIGUES, L. C. B. Terceira idade e ensino de língua estrangeira: O papel da afetividade e da socialização. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro, 2011. p. 2556- 2565. Trabalho apresentado no 15º Congresso Nacional de Linguística e Filologia, 2011, Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xv_cnlf/tomo_3/218.pdf. Acesso em: 3 mar. 2020.
SILVA, G. M. da. O uso do texto literário nas aulas de espanhol no ensino médio de escolas públicas de Fortaleza: relação entre as crenças e a prática docente de egressos da UECE. 2011. 311 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2011.
SILVA, G. M. da. Literatura, leitura e escola: um estudo sobre o desenvolvimento de habilidades de compreensão leitora e da competência literária dos alunos de língua de língua espanhola do ensino médio de uma escola pública. 2016. 427 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2016.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
VELÁZQUEZ, C. de D. Retrato del conde Duque de Olivares. [16--?]. 1 gravura. Disponível em: http://www.artnet.com/artists/diego-vel%C3%A1zquez/retrato-del-conde-duque-de-olivares-7Vf687VHGPIY29juHwmHAw2. Acesso em nov. 2020.
WALBOURN, E. [Sem título]. [19--?]. 1 gravura. Disponível em: https://hu.pinterest.com/pin/606437906055061363/. Acesso em nov. 2020
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.