Opinion article: didactic sequence for the Teaching of Spanish
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83281Keywords:
Gender, Opinion article, Didactic sequence, Teaching spanishAbstract
This work aims to present a didactic sequence for teaching of the opinion article genre to students enrolled in the Paraná Fala Espanhol language course. Therefore, it is intended to contribute to the critical formation of the student so that they can act through the language using the target language. To do so, we anchor ourselves in the Socio Discursive Interactionism (SDI). Thus, as a theoretical framework, we base ourselves on studies developed by Bronckart (2007), Bakhtin (2003), Dolz, Noverraz and Schneuwly (2010), among others. As a result, we consider that the Didactic Sequence elaborated to work with the opinion article genre presents as productive for the teaching of the Spanish language in the classroom, as it helps in the development of students' language skills.
References
BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BARROS, E. M. D. de. Gestos de ensinar e de aprender gêneros textuais: a sequência didática como instrumento de mediação. 2012; Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
BRAIT, B. Estilo. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. p. 79-102.
BRONCKART, J.-P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. Trad. Anna Raquel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2007.
CASTELLANI, R. A.; BARROS, E. M. D. de. Modelo teórico/didático do gênero artigo de opinião: ferramentas para análise do gênero. Entrepalavras, v. 8, n. 2, p. 196-214, ago. 2018. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1178. Acesso em: 02 jun. 2021.
CLOT, Y. La fonction psychologique du travail. 4. ed. Paris: Puf, 1999/2004.
CRISTOVÃO, V. L. L.; STUTZ, L. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 e no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, P. T. C.; ARAÚJO, J. C.; NICOLAIDES, C. S.; SILVA, K. A. (org.). Linguística Aplicada e Sociedade: ensino e aprendizagem de línguas no contexto brasileiro. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 17-40.
DÍAZ, M. R. La escritura de artículos de opinión: secuencia didáctica para la producción de textos argumentativos, artículos de opinión, con estudiantes de grado octavo. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidad Tecnológica de Pereira Facultad de Ciencias de la Educación, 2018.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís S. Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 81-108.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça (Francófona). In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís S. Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 35-60.
LENHARO, R. I. Participação social por meio da música e da aprendizagem de língua inglesa em um contexto de vulnerabilidade social. 2016. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2016.
MAGALHÃES, T. G.; CRISTOVÃO, V. L. L. Sequências e projetos didáticos no pacto nacional pela alfabetização na idade certa: uma leitura. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros Textuais: Definição e Funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela P.; MACHADO, Anna R.; BEZERRA, Maria A. (Orgs.). Gêneros Textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
MIQUELANTE, M. A.; CRISTOVÃO, V. L. L.; PONTARA, C. L. Agir social e dimensão (inter)cultural: desafios à proposta de produção de sequências didáticas. Revista da Anpoll, v. 51, n. 2, p. 153–174, 2020. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1404. Acesso em: 1 jun. 2021.
PONTARA, C. Produção de sequência didática com base no gênero infográfico em língua inglesa: um olhar para o processo de transposição didática. Entretextos, Londrina, v. 19, n. 1, p. 241- 284, 2019.
SCHNEUWLY, B. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís S. Cordeiro. Campinas: Mercado das Letras, 2010. p. 19-34.
UBER, T. de J. B. Artigo de opinião: Estudos sobre um gênero discursivo. Programa de Desenvolvimento Educacional da Secretaria de Estado da Educação do Paraná – PDE, Maringá, 2008. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/producoes_pde/artigo_terezinha_jesus_bauer_uber.pdf. Acesso em: 05 jun. 2021.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2. ed. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.