Discourse, ideology and Spanish Teaching: building spaces in Gente Textbook

Authors

  • Laura Sokolowicz Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83483

Abstract

The present study analyzes the way the spaces and territories are projected in the textbook Gente (2007) and intends to contribute to teachers of Spanish as a second language in their critical selection of material. Two questions organize this work: what is announced at the beginning of the book? How is this announcement fulfilled? From a materialistic discourse analysis device (PÊCHEUX, 1997 [1969], 2009 [1975]) perspective, that sees the discourse in its physical form (linguistic and historic) and the language practices as spaces where politics and ideology are brought forward, we observe that, whether at Introduction regions, societies and cultures where “the Spanish” is spoken are announced – operating the recognition of the heterogeneity of the Hispanic world -, the realization inside the book is far from approaching them, building in its place the centrality of Spain, actually, of an image of Spain affected by a process of generalization/indetermination.

References

ARNOUX, E. N. de; DEL VALLE, J. Introducción a la creación del español: perspectivas latinoamericanas y transatlánticas. In: DEL VALLE, J. (ed.). Historia política del español. La creación de una lengua. Madrid: Aluvión editorial, 2015, 1ª versão em español. p. 145-156.

BAGNO, M. O que é uma língua? Imaginário, ciência & hipóstase. In: LAGARES, X. C.; BAGNO, M. (org.). Políticas da Norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 355-387.

DEL VALLE, J. (ed.). Lenguas nacionales y multinacionales: las políticas de promoción del español en Brasil. Revista da Abralin, v. 4, n. 1 e 2, 2005, p. 197-230.

¬¬DEL VALLE, J. La lengua, ¿patria común? Ideas e ideologías del español. Madrid-Frankfurt: Vervuert-Iberoamericana, 2007.

FERNÁNDEZ, G. M. E. La producción de materiales didácticos de español lengua extranjera en Brasil. In: El hispanismo en Brasil. Su-plemento ABEH 2000. Embajada de España en Brasil – Consejería de Educación y Ciencia, 2000.

FONTANELLA DE WEINBERG, B. El español de América. Madrid: Mapfre, 1993.

FREITAS L. M. A. Da fábrica à sala de aula: vozes e práticas tayloristas no trabalho do professor de espanhol em cursos de línguas. 2010. Tese (Doutorado em Letras Neolatinas) – Programa de Pós-Graduação em Letras Leolatinas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.

INDURSKY, F. A fala dos quartéis e outras vozes. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.

INDURSKY, F. A memória na cena do discurso. In: INDURSKY, F; MITTMANN, S.; FERREIRA, M. C. (orgs.). Memória e história na/da análise do discurso. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 67-89.

GENETTE, G. Paratextos editoriais. Cotia, SP: Ateliê Editorial: 2009.

GUIMARÃES, E. Enunciação e história. In: GUIMARÃES, E. História e sentidos na linguagem. Campinas: Editora Pontes, 1989.

LEONETTI, M. Los determinantes. Madrid: Arco/Libros, 1999.

LUDMER, J. Aqui América Latina: uma especulação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

MARIANI, B.; LUNKES F. L. A felicidade (necessária) no/do Rio de Janeiro: A produção de imaginários sobre o espaço urbano e sobre o sujeito carioca. Signo y seña, n 24, p. 35-55, dec. 2013. Disponível em: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/3205. Acesso em: 2 ago. 2022.

MONTEAGUDO, H. Variação e norma linguística: subsídios para uma (re)visão. In: LAGARES, X. C.; BAGNO, M. (org.). Políticas da Norma e conflitos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 15-48.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. 4. ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 2009 [1975].

PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F., HAK, T.: Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da Unicamp, 1997 [1969]. p. 59-158.

PÊCHEUX, M. O discurso, estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008 [1988].

PERIS, E. M.; BAULENAS, N. S. Gente, libro del alumno 1, Barcelona: Difusión, 1997.

PERIS, E. M.; BAULENAS, N. S. Gente, libro del profesor 1, nueva edición, Barcelona: Difusión, 2004.

PERIS, E. M.; BAULENAS, N. S. Gente, livro do aluno 1, nova edição, Barcelona: Difusión, 2007.

ROMERO, J. L. Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2010.

SÁNCHEZ LÓPEZ, C. Los cuantificadores: clases de cuantificadores y estructuras cuantificativas. In: BOSQUE, I.; DEMONTE (org.). Gramática Descriptiva de la lengua española, Tomo 1, Sintaxis básica de las clases de palabras. Espasa Calpe, 1999. p. 1025-1128.

SOKOLOWICZ, L. Livros didáticos em revista (1990-2010): sujeito, linguagem, discurso e ideologia no ensino de espanhol como língua estrangeira no Brasil. 2014. Dissertação (Mestrado em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8145/tde-17042015-182950/pt-br.php. Acesso em: 2 ago. 2022.

ZOPPI-FONTANA, M. G. Disciplina: autoria, efeito-leitor e gêneros de discurso. REDEFOR: Rede São Paulo de Formação Docente. Secretaria de Educação, 2011.

Published

2022-08-22