Development of Didactic Teaching Material for TSFL: Cognitive Approach in the Teaching of Hispano-American Spanish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83625

Abstract

The purpose of this article is to present the development process of a Spanish as a foreign language didactic teaching material, focused on an audience of Portuguese-speaking adults. The development of the material is linked to Vaivén Hispano's mission of "consulting as well as teaching Spanish as a foreign language and for specific purposes". This material is founded on approaches from cognitive linguistics for foreign language teaching (RUIZ, 2007; IBARRETXE-ANTUÑANO, 2019) and on the didactic perspective of task-based language teaching methodologies (TBLT) (ESTAIRE; ZANÓN, 1990). A sample of two didactic units of introductory (A2) and advanced (C1) levels are taken to analyze the structure of the materials and the criteria considered for their elaboration. We conclude with some important and necessary considerations based on our experience during the development of the project.

Author Biographies

Nelly Andrea Guerrero Bautista, Universidade Federal de Santa Catarina

Doctoranda del Programa de Posgrado en Lingüística de la Universidad Federal de Santa Catarina (PPGLg/UFSC), en el área de Lingüística Aplicada, línea de investigación “Lenguaje: discurso, cultura escrita y tecnología”. 

María Alejandra Godoy Roa, Universidade Federal de Santa Catarina

María Alejandra Godoy Roa, Universidade Federal de Santa Catarina
Doctora del programa de Posgrado en Lingüística de la Universidad Federal de Santa Catarina (PPGLg/UFSC), en el área de concentración “Teoría y Análisis lingüístico", línea de investigación “Cognición y Uso”, becaria Capes.

Diego Florez Delgadillo, Vaivén Hispano

Maestro en literatura de la Universidad Federal de Santa Catarina (PPGLit/UFSC).

References

BYBEE, J. Língua, uso e cognição. Trad. Maria Angélica Furtado da Cunha; revisão técnica de Sebastião Carlos Leite Gonçalves. São Paulo: Cortez, 2016.

CAETANO SILVA, T. Framework Ponte TAP: Gestão da curva de aprendizagem para efetivação da transferência de aprendizagem para a prática do trabalho. 2019. Tese (Doutorado em Gestão do Conhecimento), Faculdade de Engenharia e Gestão do Conhecimento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

ESTAIRE, S.; ZANÓN, J. El diseño de unidades didácticas mediante tareas. CL & E. Comunicación, lenguaje y educación [S.l.], n. 7-8, p. 55-90. 1990.

ESTAIRE, S. La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. Tareas EPA: enfoque por tareas y enseñanzas en EL2 para la educación permanente. España. 2005. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=496869. Acceso en: 30 oct. 2020.

IBARRETXE-ANTUÑANO, I.; CADIERNO, T.; CASTAÑEDA, A. Lingüística Cognitiva y español LE/L2. Reino Unido: Routledge, 2019.

LLOPIS-GARCÍA, R. Gramática Cognitiva para la enseñanza del español como Lengua Extranjera: Un estudio con aprendientes alemanes de español como lengua extranjera. Colección Monografías, n. 14, ASELE, Ministerio de Educación, 2011.

LLOPIS-GARCÍA, R. Las preposiciones y la metáfora del espacio: aportaciones y potencial de la lingüística cognitiva para su enseñanza. In: Journal of Spanish Language Teaching, v. 2, n. 1, p. 51-68. 2015.

LLOPIS-GARCÍA, R. Using Cognitive Principles in Teaching Spanish L2 Grammar. In: Madel Carmen Méndez Santos (coord.). Nuevas perspectivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. Hesperia, XIX(2), 2016. p. 29-50.

LLORIÁN, S. Entender y utilizar el Marco común europeo de referencia desde el punto de vista del profesor. España: Santillana, 2007.

NIETO, V. Aula América. Manual de español para extranjeros. In: IV CONGRESO INTERNACIONAL DEL SICELE, 7, 8 y 9 de noviembre de 2018, Rosario (Argentina). Actas. España: SICELE. Disponible en: https://asociacionsicele.org/es/node/90. Acceso en: 18 ene. 2021.

ROBINSON, P.; N.C. ELLIS. Handbook of Cognitive Linguistics and second language acquisition. New York: Routledge, 2008.

RUIZ CAMPILLO, J. Gramática Cognitiva y ELE. marcoELE, Revista de didáctica ELE. n. 5, p. 1-17, noviembre, 2007.

SANS, N. Criterios para la evaluación y el diseño de materiales didácticos para la enseñanza de ELE: antología. España: Instituto Cervantes, 2000. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/antologia_didactica/enfoque_comunicativo/sans01.htm. Acceso en: 30 oct. 2020.

ZANÓN, J.La enseñanza de las lenguas extranjeras mediante tareas: artículo. [S.l.] Signos. Teoría y práctica de la educación. p. 52-67, 1995. Disponible en: http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/hemeroteca/r_3/nr_42/a_639/639.html. Acceso en: 30 oct. 2020.

Published

2022-08-22