The Bildungsroman and utopia in the first mode of production of the pedagogical society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e86902

Keywords:

Bildungsroman, Total Pedagogies society, Utopia

Abstract

This paper starts from the Foucauldian principle that pedagogy emerges marked by the problem of the government of children. Still, in competition with a Deleuze-Guattarian concept called anti-production centered on the demands of caring for the self to conclude that pedagogy was not well enough to govern the children. It was necessary to engender a machine capable of handling everyone through extensive schooling practices and the intensive conditions of production control and circulation of subjectivity patterns. Through the readings of Foucault, Bakhtin, Deleuze, and Guattari, the text proposes an analysis-essay of discourse on a topic of broad interest in pedagogy and philosophy of education, which is the transition from the teaching of individuals to the education of society.

Author Biography

Bruno Borges, Federal University of Catalao

Professor da Universidade Federal de Catalão.

References

AMES, J. L. Maquiavel e a educação: a formação do bom cidadão. Trans/Form/Ação, v. 31, n. 2, p. 137-152, 2008.

BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

BASTAZIN, V. Utopia como ato escritural. FronteiraZ, n. 9, v. 1, p. 63-81, jul./dez. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/fronteiraz/article/view/12448/9027 Acesso em: 23 nov. 2023.

CAMBI, F. História da Pedagogia. Trad. Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Editora Graal, 2011a.

DELEUZE, G. Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas. São Paulo: Perspectiva, 2011b.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. O Anti-Édipo. Trad. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, G. Kafka: por uma literatura menor. Trad. Cíntia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

DELEUZE, G; PARNET, C. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, M. Segurança, território, população. Curso dado no Collège de France. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade. O uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz & Terra, 2014.

GALIMBERTI, U. O humano na idade da técnica. Parte II. Entrevista a Alexandre Quaresma. Trad. Sandra Dall'Onder. Filosofia: ciência & vida, v. 7, n. 108. São Paulo: Escala. p. 5-12, 2015.

ARENDT, H. A crise na educação, ontem e hoje: entrevista com Hanna Arendt sobre educação, política e tecnologia. [Entrevista cedida a] Luiz Fernando Teixeira. Interfaces, São Paulo, 2018. Disponível em: http://143.107.95.102/prof/richardromancini/suportesmidiaticos/wordpress2/?page_id=13. Acesso em: 12 nov. 2023.

MANACORDA, M. A. História da Educação. Da Antiguidade aos nossos dias. Trad. Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez Editora, 2010, 2010.

RABELAIS, F. Gargantua e Pantagruel. Trad. David Jardim Júnior, Belo Horizonte: Itatiaia, 2003.

SIMARD, D. O Renascimento e a educação humanista. In: GAUTHIER, C; TARDIF, M. (org.). A pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Trad. Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes, 2011, pp. 89-120.

SUAREZ, R. Notas sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion, n. 169, p. 191-198, dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/kr/a/7Hh9d3cv6KNT4bgrNxcPqGn/#:~:text=Utilizamos%20Bildung%20para%20falar%20no,designa%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20como%20processo.> Acesso em 23 nov. 2023.

TEIXEIRA, A. Prefácio. In: MCLUHAN, M. A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Editora Nacional; Editora da USP, 1972, pp. 12-13.

Published

2024-03-06

Issue

Section

Article