Reading and authorship in a school context: a pedagogical proposal through the materialist AD bias
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e88043Keywords:
Discourse, School pedgagogical discourse, Production conditions, Reading, Authorship, Literary paternityAbstract
Inscribed in the theoretical and methodological scope of Discourse Analysis (DA) by Michel Pêcheux, this article is part of a doctoral research that focuses on reading, interpretation and authorship in a school context. The corpus of analysis consisted of texts produced by students from the 6th to the 9th grade based on a pedagogical proposal that sought to anchor the theoretical postulates of AD in the context of teaching and learning. The objective of the study was to reflect on the school pedagogical discourse, the conditions of reading and writing production, as well as analyzing how the subject-student represents himself (function-reader /subject-reader /function-author /subject-author) when he assumes the authorship of his speech. The results of the analysis revealed that the majority assumed an authorship, since they managed to historicize their sayings, marking an ideological position.
References
AGOSTINHO, A. T. A charge. São Paulo: ECA/USP, 1993.
CÉLLUS. Entrevista com o vírus: aquele que entra sem ser convidado. In: OLIVEIRA, W.; GOMES, A. Coronavírus é o entrevistado do programa Brasil de Fato. Brasil de Fato, Minas Gerais, 2020. Disponível em: https://www.brasildefatomg.com.br/2020/04/23/coronavirus-e-o-entrevistado-do-programa-brasil-de-fato. Acesso em: 05 nov. 2021.
INDURSKY, F. Leitura, escrita e ensino à luz da análise do discurso. In: NASCIMENTO, L. (org.). Presenças de Michel Pêcheux – da análise do discurso ao ensino. Campinas: Mercado das Letras, 2019. p. 97-120.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 2012.
FREUD, S. O humor. In: FREUD, S. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1980. [1927].
GRANTHAM, M. R. Da releitura à escritura: um estudo da leitura pelo viés da pontuação. 2001. 339f. Tese (Doutorado em Letras na área de Estudos da Linguagem) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. 23.ed. São Paulo: Cultrix, 2008.
LAGAZZI-RODRIGUES, S. L. Texto e autoria. In: ORLANDI, E. P; LAGAZZI-RODRIGUES, S. L. (org.). Discurso e textualidade: introdução às ciências da linguagem. 3.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 89-113.
LEANDRO-FERREIRA, M. C. Análise do Discurso e suas interfaces: o lugar do sujeito na trama do discurso. Revista Organon, Porto Alegre, v. 24, n. 48, p. 17-34, 2010.
ORLANDI, E. P.; GUIMARÃES, E. Unidade e dispersão: uma questão do texto e do sujeito. In: Cadernos PUC-31. São Paulo, SP: EDC, 1988.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 12.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015a.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.
ORLANDI, E. P. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. 4.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012a.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2012b.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso. In: ORLANDI, E. P; LAGAZZI-RODRIGUES, S. L. (org.). Discurso e textualidade: introdução às ciências da linguagem. 3.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b. p. 13-35.
ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2020.
PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio.. Tradução de Eni Orlandi. 5.ed. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2014 [1975].
PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso. In: GADET, F, HAK, T (org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
