The taste for written production of fantastic short stories at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e89783

Keywords:

'Like factor’, Written production, Fantastic short stories, Didactic sequences

Abstract

This article presents the results of a study that aimed to understand how the ‘like factor’ in fantastic short stories can trigger the interest of students for written production. This study followed the action research design and was conducted with 27 students of the 7th grade of Elementary School II in a municipal school of the city of Buerarema-BA, Brazil. The data were collected through the application of five tools: observation of the participant, interview, field diary, didactic sequences (which were an intervention project), and the evaluative questionnaire. The theoretical input uses the concept of ‘like factor’, as well as studies on the teaching of text production, literature in the classroom, and fantastic literature. The results support the hypothesis that the students feel more interested in producing the genre with which they identify the most, which relates to the concept of like factor applied to spaces for teaching and learning.

Author Biographies

Roberta Leal Lopes, State University of Santa Cruz

Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2003). Possui especialização em Leitura, Interpretação e Produção de Texto pela Faculdade do Sul da Bahia (2007) e especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Faculdade Vale do Cricaré (2013). É mestra em Língua Portuguesa pelo programa PROFLETRAS, na Universidade Estadual de Santa Cruz (2020). É professora da Escola Municipal José Nery Constant e professora do Colégio Estadual Treze de Junho e é membro do Grupo de Pesquisa Emofor (Emoção e Formação). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Língua Portuguesa e Espanhola e suas Literaturas.

Rogério Soares de Oliveira, State University of Santa Cruz

Graduado em Letras (Português-Espanhol), pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1999), especialista em Língua Espanhola, pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2003), Mestre em Educação e Contemporaneidade, pela Universidade do Estado da Bahia (2008) e Doutor em Didáctica das Línguas e das Literaturas, pela Universidade Complutense de Madrid (2013). Atualmente é professor do Departamento de Letras e Artes da Universidade Estadual de Santa Cruz, onde atua como professor permanente do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS); é coordenador do Curso de Graduação em Letras Vernáculas, modalidade EAD. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa e Língua Espanhola. Na pesquisa, atua nas áreas de formação de professores, didatização da escrita e educação a distância. Membro dos Grupos de Pesquisa PROELE - Formação do professor de espanhol em contexto latino-americano e EMOFOR - Emoção e Formação.

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Published

2024-03-06

Issue

Section

Article