Playful Education: didactic games in the mediation of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e89823Keywords:
Playful education, Didatic games, Morphology, Teacher trainingAbstract
The article in question is the result of activities carried out within the scope of the extension project Educação Lúdica: didactic games in basic education, whose objective is to provide students of the Faculty of Letters Dalcídio Jurandir (UFPA/Altamira) and teachers of the basic education network subsidies for the use of didactic games both in Portuguese language classes and in other subjects. The theoretical foundation includes authors such as Comenius (2001), Brougère (1998), Santos (2001), Lauand (2003) and Almeida (2013). The methodology consists of conducting a course that covers theoretical aspects of playful education, knowledge of various types of didactic games through pratical experience, elaboration of replica of the games presented and creation of new games. From a script containing the necessary requirements for the development of a didactic game, the course participants chose a topic as a teaching objective, selected the materials and made their own games. To finish, there was a conversation circle to reflect on the experiences lived during the course. The positive reactions of the participants point to the relevance of the initiative in providing teachers with subsidies for the use of didactic games in their teaching practice. Among the various games worked in the course, the Morfominó game is presented here, designed for activities related to the study of suffixes that indicate augmentative and diminutive suffixes in the Portuguese language.
References
ALMEIDA, P. N. de. Educação lúdica: teorias e práticas. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
ANTUNES, C. Inteligências múltiplas e seus jogos: inteligência linguística. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
BOLLER, S.; KAPP, K. Jogar para aprender: tudo o que você precisa saber sobre o design de jogos de aprendizagem eficazes. São Paulo: DVS Editora, 2018.
BROUGÈRE, G. Jogo e educação. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
COMENIUS, I. A. Didactica Magna. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
FARIA, E. (org.). Dicionário escolar latino-português. 3. ed. Rio de Janeiro: MEC – Ministério da educação e cultura; Departamento Nacional de Educação, 1962.
FLACUS, Q. H. Qvinti Horatii Flacci sermones et epistolas. In: Q. Horatii Flaccii Opera Ominia. V. Vnum. Recensione Vilielmi Bravnhardi. Lipsiae: Libraria Gvlielmi Navckil, MDCCCXXXV (1835).
FORTUNA, T. R. Sala de aula é lugar de brincar? In: XAVIER, M. L.; DALLA ZEN, M. I. (orgs.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 147-164.
GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GOMES, C. M. A. Teoria e método para alterar a capacidade de aprender: Feuerstein e a construção mediada do conhecimento. Porto alegre: Artmed, 2002.
HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2011.
LAUAND, L. J. O Lúdico no Pensamento de Tomás de Aquino. CONGRESSO TOMISTA INTERNAZIONALE L’UMANESIMO CRISTIANO NEL III MILENNIO: Prospettiva di Tomaso D’Aquino. Roma, 2003. Anais [...] Roma, 2003.
LUFT, C. P. Dicionário gramatical da língua portuguesa. Porto Alegre: Globo, 1972.
MICHAELIS. Moderno Dicionário da Língua Portuguesa. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=morfologia. Acesso em: 24 jun. 2022.
MOSCOVICI, F. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. 7. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1997.
NEGRINE, A. Ludicidade como ciência. In: SANTOS, S. M. P. dos (org.). A ludicidade como ciência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
ROCHA, R. O reizinho mandão. 27. ed. São Paulo: Salamandra, 2013.
ROGERS, C. R. Liberdade de aprender em nossa década. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
SANTOS, S. M. P. dos (org.). A ludicidade como ciência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
SILVA, J. P. da. O verbete da morfologia nos dicionários de linguística e gramática. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 8, p. 81-107, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/ pensaresemrevista/article/view/30583.5 Acesso em: 24 jun. 2022.
SOUZA NETO, G. J. de. O jogo e o jogar: referências do lúdico no cotidiano. Montes Claros, MG: Unimontes, 2006.
VILLALVA, A. Morfologia do português. Lisboa, PT: Universidade Aberta, 2007.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
