To accentuate or not to accentuate, that is the question
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90025Keywords:
Graphic accent, Homonymy, Game, Portuguese LanguageAbstract
This article aims to present the development of digital and analog games to be used in portuguese language classes. The focus is on resolving and/or mitigating deviations from the current reference standard, in order to improve writing. As a theoretical framework, the works of Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) and Volpato (2017). The starting point was the following hypothesis: if portuguese language teachers used games to teach, in practice, homonymy and graphic accentuation rules, the distances from the current reference standard would be alleviated, at least the most recurrent ones, identified in the students textual productions. It is concluded that games can be used as pedagogical tools, since they mobilize mental schemes that stimulate thinking and the ordering of time and space; integrate several dimensions of personality; favor the acquisition of cognitive behaviors and the development of skills.
References
BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 1984.
BOAL, A. Teatro do oprimido: e outras poéticas políticas. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília:MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 jul. de 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira INEP, 2020. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/resultado/resultado.seam?cid=13305919. Acesso em:30 ago. 2021.
FERNANDES, N. A. Uso de jogos educacionais no processo de ensino e de aprendizagem. 2010. 61 f. Monografia (Especialização) – Curso de Especialização em Mídias na Educação, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Alegrete, 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/141470/000990988.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.
MACEDO, L. de et al. Aprender com jogos e situações-problema. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
PATROCÍNIO, M. F. Aprender e praticar: volume único. FTD. São Paulo, 2011.
VOLPATO, G. Jogo, brincadeira e brinquedo: Usos e ignificados no contexto escolar e familiar. 2. ed.Criciúma: Ediunesco. Annablume, 2. ed. Criciúma. SC. 2017.
VASCONCELLOS, T. Jogos e brincadeiras no contexto escolar. In: Salto para o futuro. Jogos e brincadeiras: desafios e descobertas. TV Escola, 2003. p. 48-56.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.