Compound periods by subordination: a proposal for intervention with pedagogical games

Authors

  • Rafael Bezerra de Lima Universidade Federal do Agreste de Pernambuco/UFAPE
  • Vanicléia Lima dos Santos Universidade Federal Rural de Pernambuco/UFRPE

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90449

Keywords:

Period Composed of Subordination, Pedagogical Games, Grammar, Teaching

Abstract

The work proposed here presents results obtained from an intervention with pedagogical games for the teaching of periods composed by subordination in 9th grade classes. For this, we base ourselves on the grammatical studies of Travaglia (2008); we reflect on Syntax with Ferrarezi Junior (2012); Kennedy and Othero (2018); and in the area of ??pedagogical games, we used authors such as Ide (2009); Pilati (2017); Kishimoto (2009). As a methodology, it is an action research, with a predominantly qualitative approach and inductive method (MARCONI; LAKATOS, 2003). We found, then, that the teaching of grammatical structures proved to be effective if linked to concrete materials, such as pedagogical games, as these are not only capable of developing a playful method in teaching, but, above all, of improving cognitive learning, stimulating students' reasoning in relation to grammar.

References

ANDRÉ, M. E. D.A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

FERRAREZI JUNIOR, C. Sintaxe para educação básica. São Paulo: Contexto, 2012.

FRANCHI, C. et al. O uso das relações semânticas na análise gramatical. In: POSSENTI, S. (org.) Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p.102-125.

HENRIQUES, C. C. Sintaxe: estudos descritivos da frase para o texto. 3. ed. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

IDE, S. M. O jogo e o fracasso escolar. In: KICHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 89-107.

KENEDY, E.; OTHERO, G. A. Para conhecer siintaxe. São Paulo: Contexto, 2018.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KICHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 13-43.

LOPES, M. G. Jogos na educação: criar, fazer, jogar. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

OTHERO, G. A. Sintaxe. In: SCHWINDT, L. C. (org.). Manual de Linguística: Fonologia, Morfologia e Sintaxe. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014. p. 155-217.

PENTEADO, H. D. Jogo e formação de professores: videopsicodrama pedagógico. In: KICHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2009, p. 165-180.

PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. 2. ed. São Paulo: Pontes Editores, 2017.

SANTOS, V. L. Período composto por subordinação: proposta de intervenção através de jogos pedagógicos em turmas do 9º ano da rede municipal de ensino de Angelim-PE. 2020. 140 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), Garanhuns-PE, 2020.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2023-05-26