Game of Homophones: digital game for Portuguese Language Classes

Authors

  • Bruna Carolina Alves UFSC
  • Thayza Farias de Queiroz Araújo
  • Silvia Inês Coneglian Carrilho de Vasconcelos UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90547

Keywords:

Writing, Homophones, Interpretability, Game

Abstract

This paper presents a digital game as a pedagogical support for classroom activities that address the use of homophones in the writing of students in 6th grade classes of Elementary School II at a school in the Santa Catarina state. The theoretical basis was centered on the contributions of Kishimoto (1996) and Pilati (2017, 2020) about working with pedagogical games. This article aims to contribute to the exercise of linguistic analysis and reflection in which students play and at the same time work with hypotheses about the writing. The production of the game was carried out on the WordWall platform and can be accessed by phone or computer. The results of a previous test of the game indicate its plausibility, which should have its effectiveness observed in the continuity of the application in terms of results with the overcoming of the initial difficulties.

References

COSTA, A. V. O lúdico na sala de aula de língua portuguesa no fundamental II. 2008. 229p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GONÇALVES, A. V. O fazer significa por escrito. SELISIGNO – IV SEMINÁRIO DE ESTUDOS SOBRE LINGUAGEM E SIGNIFICAÇÃO, 2004, Londrina. Anais [...] Londrina: UEL, 2004, p. 1-10.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2019.

JOGO de homófonas: jogo digital para aulas de Língua Portuguesa. Wordwall. 2022. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/33865017/l%c3%adngua-portuguesa/jogo-de-hom%c3%b3fonas. Acesso em: 5 ago. 2022.

KISHIMOTO, T. M. (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

KISHIMOTO, T. M. Jogos, brinquedos e brincadeiras na educação. São Paulo: editora Cortez, 1997.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1996.

KISHIMOTO, T. M. Jogos tradicionais infantis: O jogo, A criança e a Educação. Petrópolis: Vozes, 1993.

MURCIA, J. A. M. Aprendizagem através dos jogos. Trad. Valério Campos. Petrópolis: Ed. Artmed, 2005.

PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas: Pontes Editores. 2017.

VASCONCELOS, S. I. C. C. de. (org.). Práticas pedagógicas e material didático no ensino de português como língua não materna. São Carlos: Pedro & João, 2019.

VASCONCELOS, S.I.C.C. de. (org.). Práticas pedagógicas e material didático no ensino de português como língua não materna. São Carlos: Pedro & João, 2020. Disponível em: https://www.academia.edu/44216629/PR%C3%81TICAS_PEDAG%C3%93GICAS_E_MATERIAL_DID%C3%81TICO_NO_ENSINO_DE_PORTUGU%C3%8AS_COMO_L%C3%8DNGUA_N%C3%83O_MATERNA?source=swp_share Acesso em: 8 ago. 2022.

Published

2023-05-26