Pedagogical Proposal and game for learning to write the final R in verbal forms in Brazilian Portuguese

Authors

  • Janice Strunck Winter Universidade Federal de Santa Catarina
  • Priscila Martelli Casarin Universidade Federal de Santa Catarina
  • Carla Regina Martins Paza Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e90551

Keywords:

Erasure, Final R, Verbal forms, Pedagogical game

Abstract

The purpose of this article was created from the observation of the frequent occurrence of the deletion of the final R in the ending of the verb forms of the first and third person of the future of the subjunctive and of the personal infinitive in the writing of the students of the final series of elementary school. In view of this, a didactic proposal was first elaborated containing activities and then a digital pedagogical game about this phenomenon. This proposal helps to differentiate the uses of verbs in the oral and written modalities and to promote reflection and understanding of the writing circumstances in which the /R/ should or should not be marked at the end of verb forms. Testing the applicability of the proposal is being carried out in classes of the final grades of elementary school with encouraging results. It is expected that it will help students to overcome the difficulties in writing these verbs.

Author Biographies

Janice Strunck Winter, Universidade Federal de Santa Catarina

ProfLetras UFSC

Carla Regina Martins Paza, Universidade Federal de Santa Catarina

Docente do Departamento de Língua e Literatura Vernáculas e do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade Federal de Santa Catarina. 

References

ALVES, R. Brinquedoteca. Texto adaptado. Disponível em: http://benite.typepad.com/blog/2008/04/brinquedoteca-rubem-alves.html. Acesso em: 15 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CALLOU, D; LOPES, C. Contribuições da Sociolinguística para o ensino e pesquisa: a questão da variação e mudança linguística. Revista do GELNE, – Grupo de Estudos Linguísticos do Nordeste, ano v. 5, n. 1/ e 2, p. 63-74, Fortaleza: UFC/GELNE, 2003.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

KISHIMOTO, T. Jogos, brinquedos e brincadeiras na educação. São Paulo: Cortez, 1997.

KISHIMOTO, T. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1993. p. 46-62.

MOURA, M. O. de; LANNER de MOURA, A. R. Escola: um espaço cultural. Matemática na educação infantil: conhecer, (re)criar – um modo de lidar com as dimensões do mundo. São Paulo: Diadema/SECEL, 1998.

PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas: Pontes Editores, 2017.

PILATI, E. Sobre o uso de materiais manipuláveis nas aulas de gramática, aprendizagem ativa e metacognição. In: GUESSER, S.imone; RECH, N. (org.). Gramática, aquisição e processamento linguístico: subsídios para o professor de língua portuguesa. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 87-108.

QUINTANA, M. Quintana de bolso. Porto Alegre: L&PM, 2010.

WORDWALL. FIXANDO o “R” final: palavra ausente. Wordwall. In: Fixando o “R” final: palavra ausente. Joinville, 2022. Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/33887075/portuguese-language/fixando-o-r-final. Acesso em: 5 ago. 2022.

Published

2023-05-26