The discursive (re)cosntruction of the afective experiences of English learning: an analysis based on the category of Perezhivanie

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e92472

Keywords:

Teaching-Learning of English, Affective Experience, Perezhivanie, Appraisal, Appraisal System

Abstract

This paper has two main objectives: to generate intelligibility about the English learning experiences of a group of Undergraduate students, as well as to understand the process of discursive reconstruction of those experiences. Bearing these goals in mind, the category of perezhivanie (affective experience) is used aiming to comprehend theoretically the role of these affective experiences in the students’ subjective English learning pathways. Semistructured interviews were performed with the students of the Chemistry Teacher Formation Program of the Federal Institute of Maranhão – Campus Codó. In order to understand the different ways our affective experiences are materialized in discourse, this study employs the Appraisal System as an analytical tool to examine the meaning of the appraisals realized encoded in the narratives. The results demonstrate that the affective elements play a key role in the teaching-learning of English and that the appraisal represents an important tool for the reconstruction of our affective experiences.

References

ABREU, D. C. O inglês à flor da pele: investigando o processo de construção discursiva das experiências emocionais em trajetórias de aprendizagem de língua inglesa. 267 f. 218. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/34564/34564.PDF. Acesso em: 10 abr. 2024.

ARNOLD, J. (ed.). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press. 1999.

AVERILL, J.R. A constructivist view of emotion. In: PLUTCHIK, R.; KELLERMAN, H. (ed.). Emotion: Theory, research, and experience. New York: Academic Press, 1980. p. 305–339.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARCELOS, A. M. F. Unveiling the relationship between language learning beliefs, emotions, and identities. Studies in second language learning and teaching. v. 5, n. 2, p. 301-325, 2015.

BOLER, M. Feeling power: emotions and education. New York: Routledge, 1999.

BORGES, T. R. S. Pelo amadurecimento de um “sentir crítico”: entendendo a socioconstrução de identidade de uma professora negra e seus atravessamentos interseccionais. Veredas: revista de estudos linguísticos, [s. l.], v. 21, p. 8, 2017.

BORGES, T. R. S. Mulheres Brancas, Branquitude e Afeto: reflexões acerca de performances raciais e afetivas brancas, o sentir crítico e o fazer acadêmico. 269 f. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/61008/61008.PDF. Acesso em: 10 abr. 2024.

BURGESS, R. In the Field. London: Routledge, 1984.

CELANI, M. A. A. Professores e Formadores em Mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

CONG-LEM, N. The relation between environment and psychological development: unpacking Vygotsky’s influential concept of Perezhivanie. Human Arenas, v. 5, n. 3, p. 1-19, 2022.

DEWEY, J. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

EGGINS, S. An introduction to systemic functional linguistics. New York: St. Martin’s Press, 1994.

ELLIS, R. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994.

FLEER, M. An everyday and theoretical reading of perezhivanie for informing research in early childhood education. International Research in Early Childhood Education, v. 7, n. 1, p. 34-49, 2016.

GARCEZ, P. M.; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. In: CAVALCANTI, M. C.; ZANOTTO, M. S. (org.). Trajetórias de pesquisa em Linguística Aplicada. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.

GARDNER, R. C.; LAMBERT, W. E. Attitudes and motivation in second language learning. Newbury House: Rowley, MA, 1972.

GONZALEZ-REY, F. Epistemología cualitativa y subjetividad. São Paulo: EDUC, 1997.

GRIFFO, M. R. A. Praticantes exploratórios aprendendo a viver juntos na escola. 193 f. 2019. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/48545/48545.PDF. Acesso em: 10 abr. 2024.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2 ed. London: Arnold, 1994.

KRASHEN, S. The input hypothesis: Issues and implications. California: Laredo Publishing Co Inc, 1985.

MARTIN, J. R.; WHITE, P. The language of evaluation. Great Britain: Pelgrave/ Macmillan, 2005.

MATURANA, H. R. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

MILLER, I. K. Formação inicial e continuada de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschriftt para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, v. 1, 2013, p. 99-121.

MISHLER, E. Research interviewing. Context and narrative. Cambridge: Harvard University Press, 1986.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.

MOITA LOPES, L. P. Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 13-43.

MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na Modernidade Recente. São Paulo: Parábola, 2013.

MOK, N. On the Concept of Perezhivanie: a Quest for a Critical Review. In: FLEER, M.; GONZÁLEZ-REY, F.; VERESOV, N. (ed.). Perezhivanie, Emotions and Subjectivity: Advancing Vygotsky’s Legacy. Singapore: Springer, 2016. p. 19-46.

MORAES BEZERRA, I. C. R. Aprender e ensinar inglês: o que o afeto tem a ver com isso? SOLETRAS, [S.l.], n. 25, p. 256-281, 2013.

NÓBREGA, A. N. Narrativas e avaliação no processo de construção do conhecimento pedagógico: abordagem sociocultural e sociossemiótica. 244f. 2009. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Letras, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/13947/13947_1.PDF. Acesso em: 10 abr. 2024.

OCHS, E.; SCHIEFFELIN, B. Language Has a Heart. Text, v. 9, n. 1, p. 7-25, 1989.

PAVLENKO, A. The Affective Turn in SLA: From ‘Affective Factors’ to ‘Language Desire’ and ‘Commodification of Affect’. In: BIELSKA, J.; GABRYS-BARKER, D. (ed.). The Affective Dimension in Second Language Acquisition. Salisbury: Multilingual Matters. 2013. p. 5-61.

PIEDADE, R. S. Construções identitárias no contexto de formação docente: conversas reflexivas com uma futura professora de línguas. 16f. 2019. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/46161/46161.PDF. Acesso em: 10 abr. 2024.

SOLOMON, R.C. Emotions, Thoughts, and Feelings: What is a Cognitive Theory of the Emotions and Does It Neglect Affectivity? – In: HATIMOYSIS, A. (ed.). Royal Institute of Philosophy Supplement. Cambridge: University Press, 2003. p. 1-18.

VERESOV, N. Émotions, perezhivanie et développement culturel: le projet inachavé de Lev Vigotsky. In: MORO, C.; MIRZA, N. M. Sémiotique, culture et développement psychologique. Septentrion: Villeneuve d’Asq, 2014.

VIAN JR., O. Engajamento: monoglossia e heteroglossia. In: VIAN JR., O; SOUZA, A.A. de; ALMEIDA, F.S.D.P. (org.). Estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011, p.33-40.

VYGOTSKY, L. S. The problem of the environment. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (ed.). The Vygotsky reader. Oxford, UK: Blackwell, 1994. p. 338-354.

VYGOTSKY, L. S. The teaching about emotions. Historical-psychological studies. In: RIERBER, R. (ed.).; HALL, M. J. (trad.). The collected works of L. S. Vygotsky (Vol. 6: Scientific Legacy). New York: Plenum, 1999, p. 71–235.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

ZAPOROZHETS, A. V. The Development of Logical Thinking in Preschool Child. Soviet Psychology. v. 15, n. 4, 1977.

Published

2024-07-18

Issue

Section

Article