Subject-Verb Agreement on the 1st and 3rd Person Plural: Pedagogical Games as Methodological tools for Portuguese Teaching

Authors

  • Fernando Augusto de Lima Oliveira Universidade de Pernambuco
  • Jine Kácia de Lucena Monteiro Calado Universidade de Pernambuco
  • Thaise dos Santos Tenório Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e92935

Keywords:

Teaching, Portuguese Language, Grammar, Subject-Verb Agreement, Pedagogical Games

Abstract

This work aims to submit an intervention proposal based on the use of Pedagogical Games for the teaching of Subject-Verb Agreement in relation to 1st and 3rd person plural in their proper order, and which were put into practice in an Elementary School among 8th graders. To that end, we have conducted action research with the following steps: identification of a problem, planning, intervention, and evaluation of the result. Regarding its theoretical contribution, this work was based on discussions dealing with grammar teaching and the teaching of subject-verb agreement, as well as with the functionalities of Pedagogical Games in the classroom. Previously, participating students were not used to properly differentiating the 1st and 3rd person in writing. Once this problem was detected, games were created. Using these games, we have registered a decrease in the occurrences of such errors – greater than 50% in each variable – which involved morphosyntactic constructs where there was no identification of the plural form in the 1st and 3rd persons plural.

References

BAGNO, M. Nada na Língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo, Parábola Editorial, 2007.

BECHARA, E. Gramática Escola da Língua Portuguesa. 2nd ed. Expanded edition, updated with the new spelling agreement of the Portuguese language. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.

BECHARA, E. Gramática pedagógica do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: A sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, S. M. Nós chegamu na escola, e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BORTONI-RICARDO, S. M. Do Campo para a cidade: estudo sociolinguístico de migração e redes sociais. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

BORTONI-RICARDO, S. M. Manual de sociolinguística. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Brasília. MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

CAMPOS, E. P. de. Por um novo ensino de gramática: orientações didáticas e sugestões de atividades. Goiânia: Cânone Editorial, 2014.

CASTILHO, A. T. de. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012.

SANCHES, B. dos S. et.al. A presença do lúdico nas séries finais do ensino fundamental - 6º, 7º, 8º e 9º anos. Unisanta Humanitas, v. 7, n. 1, p. 25-43, 2020. Available at: https://periodicos.unisanta.br/index.php/hum/article/view/2449. Viewed: 06 August 2020;.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

FARACO, C. A. Linguística histórica: uma introdução ao estudo da história das línguas. São Paulo: Parábola Editorial. 1991.

GUMPERZ, J. El significado de la diversidad linguística y cultural em un contexto post- moderno. In: MUÑOZ, H. e LEWIN, P. F. (org.) Investigaciones linguísticas 2. Ciudad del Mexico: UAM/INAH. p. 33-47.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira . 14th ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 1-7.

KISHIMOTO, T. M Jogos tradicionais infantis: O jogo, a criança e a educação. Petrópolis: Vozes, 1993.

LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].

LOPES, M. G. Jogos na educação: criar, fazer, jogar. 6th ed. São Paulo: Cortez, 2005.

MATTOS; SILVA, R. V. O português são dois: novas fronteiras, velhos problemas. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Available at: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Viewed: 26 April 2020.

PAVIANI, N. M. S.; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura. v. 14, n. 2, May/August. 2009, p.77-88.

PERINI, M. A. Gramática do português brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

PILATI, E. Linguística, gramática e aprendizagem ativa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2nd ed., 2017.

POSSENTI, S. Questões de linguagem: passeio gramatical dirigido. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

RAMOS, D. K.; LORENSET C. C.; PETRI, G. Jogos educacionais: contribuições da neurociência à aprendizagem. Revista X, v. 2, n.1, 2016.

SCHERRE, M. M. P. Doa-se lindos filhotes de poodle: variação linguística, mídia e preconceito. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 12th ed. São Paulo: Cortez, 2009.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, p. 443-466, set/dez. 2005.

VIEIRA, S. R. Concordância verbal. In: VIEIRA, S. R. BRANDÃO, S. F. Ensino de Gramática: descrição e uso. 2nd ed. São Paulo: Contexto, 2013. p. 85-102.

VIEIRA, S. R. Três eixos para o ensino de gramática. In: VIEIRA, S. R. Gramática, Variação e Ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018. p. 47-60.

ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo - SP: Parábola Editorial, 2015.

Downloads

Published

2023-05-26