In the “Ritimo” (Rhythm) of Writing: Vowel Epenthesis and Unconventional Spellings in a Sixth-Year Class in Ponta Grossa, Parana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e93374

Keywords:

Orality and literacy, Writing acquisition, Unconventional spellings, Vowel epenthesis

Abstract

This work analyses unconventional spellings related to vowel epenthesis in texts by students of the sixth year of Elementary Education in Ponta Grossa, Paraná. Therefore, this research investigates occurrences of the presence and absence of a vowel that deviate from the rules of orthographic convention, e.g., respectively, internete (for internet ‘internet’) and opnião (for opinião ‘opinion’). The theoretical reference of this research is the Heterogeneous way of writing constitution (CORRÊA, 2004). The corpus consists of 203 textual productions by students from two public schools (MENDES, 2013). As general results, 33 occurrences were found, 27 (81.8%) of vowel insertion, e.g. diginidade (for dignidade ‘dignity’), and 6 (18.2%) of vowel absence, e.g. cicrets (for chicletes ‘chewing gum’), which evince the marks, in writing, of the dialogic circulation of the writer through the social practices of oral/spoken and literate/written, respectively.

References

AMARAL, A. O dialeto caipira. São Paulo: Parábola, 2020 [1920].

BATTISTI, E. Fonologia. In: SCHWINDT, L. C. (org.). Manual de Linguística: fonologia, morfologia e sintaxe. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BUGAI, T. M. C.; DIAS, J. A.; CARMO, M. C. Grafias não-convencionais de laterais alveolares em textos de alunos do Ensino Fundamental de Ponta Grossa. In: SILVA, S. M. et al. (org.). Diálogos interdisciplinares: estudos sobre Língua, Literatura e Ensino. Pontes: Campinas, 2021. p. 460-474.

CALLOU, D.; LEITE; Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

CÂMARA Jr., J. M. Problemas de Linguística Descritiva. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002 [1971].

CÂMARA Jr., J. M. Estrutura da língua portuguesa. 40. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007 [1970].

CARMO, M. C.; BUGAI, T. M. C.; DIAS, J. A. “Refligerante” e “sargadinhos”: rotacismo e grafias não-convencionais de alunos do sexto ano do Ensino Fundamental em Ponta Grossa (PR). Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, v. 24, p. 137-153, 2020.

COLLISCHONN, G. A epêntese vocálica no português do sul do Brasil: análise variacionista e tratamento pela Teoria da Otimalidade. Letras de Hoje. Porto Alegre, v. 35. n. 1, p. 285-318, mar. 2000.

COLLISCHONN, G. Epêntese vocálica no português do sul do Brasil: variáveis extralinguísticas. Revista Letras. Curitiba, n. 61, p. 285-297, 2003.

COLLISCHONN, G. Fonologia do português brasileiro, da sílaba à frase. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

COLLISCHONN, G. A sílaba em português. In: BISOL, L. (org.). Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 5. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 99-131.

CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

CRISTÓFARO SILVA, T. Dicionário de Fonética e Fonologia. São Paulo: Contexto, 2011.

MENDES, S. F. Indícios de autoria em textos de opinião escolares escritos por alunos de 6° ano do ensino fundamental. 2013. 172 f. Dissertação (Mestrado em Linguagem, Identidade e Subjetividade). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2013.

ROBERTO, T. M. G. Fonologia, fonética e ensino: guia introdutório. São Paulo: Parábola, 2016.

SEARA, I. C.; NUNES, V. G.; LAZZAROTTO-VOLCÃO, C. Para conhecer Fonética e fonologia do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2015.

Published

2024-07-18

Issue

Section

Article