Challenges of writing at university: learning to be the author between the pedagogical and scientific discourses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e98019

Keywords:

Scientific discourse, Pedagogical discourse, Academic writing, Authorship

Abstract

This article presents a reflection on academic writing produced by students in the university sphere based on data collected in the Laboratório de Leituras e Escrita Acadêmica, created 10 years ago at the Universidade Federal de Santa Catarina, whose proposal focuses on the treatment of reading and textual production based on concepts of literacy from a discourse perspective. In light of the theoretical assumptions of Applied Linguistics and Discourse Analysis, the collected data are analyzed with the intention of producing a spectrum of issues that involve the production of texts in the academic sphere, guided by scientific discourse, however, crossed by pedagogical discourse, typical of teaching and learning processes. Finally, it is proposed to think about the authorship of academic writing by students in higher education as an effect of the unity of linguistic and historical materiality resulting from the practice of textualization.

Author Biography

Sandro Braga, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Comunicação Social Jornalismo (UFSC) e em Letras Português (UFSC); mestrado em Linguística na área da análise do discurso (UFSC); doutorado em Linguística no campo da filosofia da linguística (UFSC). Atualmente é professor Adjunto A da Universidade Federal de Santa Catarina, no Departamento de Língua e Literatura Vernáculas. Na graduação, atua na área de produção textual dos gêneros da esfera acadêmica e profissional e da análise do discurso. É credenciado ao Programa de Pós-graduação em Linguística no âmbito da linha de pesquisa Linguagem: discurso, cultura escrita e tecnologia. Interessa-se por temas de pesquisas que envolvam práticas discursivas em processos de leitura e escrita.

References

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativas(s). Trad. Celene M. Cruz e João Wanderley Geraldi. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 19, p.25-42, jul./dez.1990.

BRAGA, S.; SENEM, J. A escrita acadêmica do aluno na universidade: na tensão dos discursos científico, acadêmico e pedagógico. In: m BENEDETTO, G. G. et al. (org.). Análise de discurso em rede: cultura e mídia. Campinas: Pontes Editores, 2017. p. 347-363.

FOUCAULT, M. O que é um autor. In: FOUCAULT, M. Ditos e escritos: Estética, literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298.

FOUCAULT, M. Sobre a Arqueologia das Ciências. Resposta ao Círculo de Epistemologia. In: FOUCAULT, M. Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. MOTTA, M. B. da (Org.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008 [1968].

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 22. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012 [1970].

FURLANETTO, M. M. Gênero e autoria: relação, possibilidades e perspectivas de ensino. In: ENCONTRO DO CELSUL, 8., 2008, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2008.

GALLO, S. L. Autoria: Questão enunciativa ou discursiva? Revista Linguagem em (Dis)curso, v. 1, n. 2, jan/jun. 2001.

GALLO, S. L. Como o texto se produz: uma perspectiva discursiva. Blumenau: Nova Letra, 2008.

LAGAZZI-RODRIGUES, S. Texto e autoria. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (org.). Introdução às ciências da linguagem: discurso e textualidade. 3. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p. 89-113.

ORLANDI, E. P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas, SP: Pontes, 2003.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 11. ed. Campinas, SP. Pontes Editores, 2013.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014 [1988].

Published

2024-07-18

Issue

Section

Dossier