Linguistic analysis practices in mother tongue teaching: presentation of a proposal for the elaboration of school exercises for high school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e98579Keywords:
Practices linguistic analysis, School exercises, Mother tongue teaching, Reflection on language, Social interactionismAbstract
In recent years, the teaching of mother tongue has been the subject of debates to review postures in the promotion of pedagogical practices more concerned with the development of different literacies. Many didactic works and proposals were developed and, in a certain way, had repercussions in the classroom, mainly in what concerns reading and writing. However, there are difficulties in working with linguistic knowledge in a way that is more applied to the social use of language, which can be seen in some teaching materials and in the practice of teachers. Thus, from a social-interactionist perspective of language, this article aims to contribute to the existing debate by presenting a proposal for the development of school exercises for the practice of linguistic analysis in high school, in which grammatical phenomena/elements and their effects of meaning are analyzed, without being bound to nomenclatures or classifications. Developed in this way, practices linguistic analysis contributes to the construction of critical subjects who, through systematic reflection, use the resources of language to act in their various historical and social contexts.
References
ANTUNES, I. Análise de textos: fundamentos e práticas. São Paulo: Parábola, 2010.
BARBOSA, J. P. Análise e reflexão sobre a língua e as linguagens: ferramentas para os letramentos. In: RANGEL, E. O.; ROJO, R. H. R. (org.). Língua Portuguesa: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 2010. p. 155-182. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2011-pdf/7840-2011-lingua-portuguesa-capa-pdf/file. Acesso em: 27 mar. 2025.
BARBOSA, J. P.; ROJO, R. Campos de atuação, letramentos e gêneros na BNCC. In: NASCIMENTO, E. L.; CRISTOVÃO, V. L. L.; LOUSADA, E. Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas, SP: Pontes, 2019. p. 271-299.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CEARÁ. Percentual de acertos por descritor (língua portuguesa) para o estado, CREDE, regionais de Fortaleza, distritos de Fortaleza e escolas – SPAECE 2023. Secretaria da Educação do Estado do Ceará: Governo do Estado do Ceará, 2023. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/resultado-por-descritores/. Acesso em: 30 jul. 2024.
CASTANHEIRA, M. L.; GREEN, J. L.; DIXON, C. N. Práticas de letramento em sala de aula: uma análise de ações letradas como construção social. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v. 20, n. 2, p. 7-38, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37420202.pdf. Acesso em: 27 mar. 2025.
CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2016.
COSTA-HÜBES, T. C. (org.). Práticas sociais de linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015.
GERALDI, J. W. A produção dos diferentes letramentos. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 25-34, ago./dez. 2014a. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19443. Acesso em: 20 jul. 2023.
GERALDI, J. W. Unidades básicas do ensino de português. In: GERALDI, J. (org.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011. p. 59-79.
GERALDI, J. W. Por que práticas de produção de textos, de leitura e de análise linguística? In: SILVA, L. L. M.; FERREIRA, N. S. A.; MORTATTI, M. R. L. (org.). O texto na sala de aula: um clássico sobre ensino de língua portuguesa. Campinas: Autores Associados, 2014b. p. 207-222.
GOMES, R. As concepções de linguagem e o ensino de língua materna: um percurso. Letras Escreve, Macapá, Amapá, v. 3, n. 1, p. 41-47, jan./jun. 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/70581123/As_concep%C3%A7%C3%B5es_de_linguagem_e_o_ensino_de_l%C3%ADngua_materna_um_percurso. Acesso em: 6 maio 2025.
HILA, C. V. D. Imagens e funções das tarefas de casa de português. Acta Scientiarum, Maringá, v. 25, n. 1, p. 65-72, 2003. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/2219. Acesso em: 25 jul. 2024.
KLEIMAN, A. B. Alfabetização e Letramento: implicações para o ensino. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, Salvador, v. 7, n. 6, p. 99-112, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2778. Acesso em: 27 mar. 2025.
KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? – Não basta ensinar a ler e a escrever? Brasília: Ministério da Educação, 2005. Disponível em: https://oportuguesdobrasil.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/02/kleiman-nc3a3o-basta-ensinar-a-ler-e-escrever.pdf. Acesso em: 27 mar. 2025.
KOCH, I. V. Argumentação e linguagem. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KOCH, I. V. A coesão textual. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
KOCH, I. V. A inter-ação pela linguagem. 11. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
KOCH, I. V. As tramas do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
LEMOV, D. Aula nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Da Boa Prosa, 2011.
LINO DE ARAÚJO, D. Enunciado de atividades e tarefas escolares: modos de fazer. São Paulo: Parábola, 2017.
MARCIALE, S. Tarefa de casa: principais dúvidas e abordagens para pais e educadores. Disponível em: https://www.estadao.com.br/educacao/colegio-rio-branco/tarefa-de-casa-principais-duvidas-e-abordagens-para-pais-e-educadores/. Acesso em: 6 maio 2025.
MATÊNCIO, M. L. M. Estudo da língua falada e aula de língua materna: uma abordagem processual da interação professor/aluno. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um novo objeto. In: BUNZEN, C; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. 2. ed. São Paulo: Parábola, 2022. p. 187-218.
MOTA, F. R. Desafios atuais para o ensino de gramática: reflexões sobre as habilidades de análise linguística/semiótica na Base Nacional Comum Curricular. Língu@ Nostr@, Vitória da Conquista, Bahia, v. 6, n. 2, p. 35-57, ago./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/lnostra/article/view/13172. Acesso em: 31 jul. 2024.
PERFEITO, A. Concepções de linguagem e ensino gramatical. In: XIII ENDIPE ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO – “Educação, Questões Pedagógicas e Processos Formativos: compromisso com a inclusão social”, 12., 2006, Recife. Anais [...] Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2006. p. 1-13. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/346711619/PERFEITO-Concepcoes-de-Linguagem-e-Ensino-Gramatical. Acesso em: 6 maio 2025.
RIBEIRO, A. E. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.
SANTOS, C. F.; MENDONÇA, M. (org.). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
TARGINO, R. R. B. Objetivos de ensino. Educação e Didática, fev. 2011. Disponível em: http://reginabotto.blogspot.com/2011/02/objetivos-de-ensino.html. Acesso em: 10 jun. 2022.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
