Autobiographical written narratives and the resignification of suffering relationships with reading and writing in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e99117

Keywords:

Reading, Writing, Narrative, Suffering, Literacy

Abstract

Anchored in a social and historical perspective, it is assumed that reading and writing practices are dialogical and that the constitution of readers and writers depends on the quality of interactions mediated by and from written language. Literacy conditions, collectively and individually, are continually established as part of an orchestra that brings together meanings, voices, and values ​​in a specific time and space. School/university represents an agency of literacy, where discourses circulate aiming at the production, reproduction, and dissemination of academic knowledge. This study aims to analyze the "suffering" relationships established with reading and writing by academics, as well as to discuss the potential of bibliographic written narratives in the resignification of such relationships. This qualitative study was conducted through the analysis of biographical reports written by academics as documents and sources for research. It was evidenced in this research that the problems and achievements of academics, facing academic literacy, occurred through the recognition of the status of the other's word and the fact that it requires active comprehension and a responsive-active attitude. The narratives resonate with the construction and reconstruction of knowledge that emerged from encounters with singularity and with others. The line of construction and reconstruction of this knowledge is anchored to processes of subjectivization and self-awareness, considering, in this bias, the literacies involved in the students' trajectories.

Author Biographies

Ana Paula Berberian, Universidade Tuiuti do Paraná

Professora da Universidade Tuiuti do Paraná

Sammia Klan Vieira, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutoranda em Saúde da Comunicação Humana na Universidade Tuiuti do Paraná

Maria Alzira Leite, Universidade Tuiuti do Paraná

Professora da Universidade Tuiuti do Paraná

References

ALVES C. J. G; CALSA G. C; MORELI L. S. Narrativas biográficas: a formação docente do ponto de vista do aprendente. Construção psicopedagógica, São Paulo , v. 23, n. 24, p. 77-89, 2015 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542015000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2025.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução do russo por Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo, SP: Editora UNESP, 1998.

BAKHTIN, M. (VOLOCHINOV). Marxismo e filosofia da linguagem Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira com a colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. Prefácio Roman Jakobson. Apresentação Marina Yaguello. São Paulo: Hucitec, 1979.

BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política. Obras Escolhidas, v. 1. São Paulo, SP: Editora Brasiliense, 1987.

BERBERIAN, A. P. et al. (org.). Entre(Laços) reescrevendo histórias – promoção do letramento no ensino superior. Curitiba, PR: Universidade Tuiuti do Paraná, 2021.

BISCOUTO, A. et al. Práticas de Letramento e Promoção da Saúde no Ensino Superior: Efeitos de Intervenção Intersetorial. Saúde e Pesquisa, Maringá, PR, v. 13, n. 2, p. 285-293, 2020. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7538. Acesso em: 27 jan. 2025.

BOSI, E. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo, SP: Companhia das Letras, 1994.

CARVALHO, I. J.; BERBERIAN, A. P. Oficina de letramento no ensino superior: Visão de alunos acerca de suas condições de escrita e leitura. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18482. Acesso em: 27 jan. 2025.

DOLWITSCH, J. B.; ANTUNES, H. S. Narrativas (auto)biográficas: percursos formativos de uma alfabetizadora. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 3, n. 9, p. 998-1015, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5606. Acesso em: 28 jan. 2025.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo, SP: Edições Loyola, 2004.

INSTITUTO ABRAMUNDO (org.). ILC - Indicador de Letramento Científico: Sumário executivo de resultados 2014. São Paulo, SP: Fundação Carlos Chagas, 2014. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/publicacoes/indicador-de-letramento-cientifico-relatorio-tecnico-da-edicao-2014/ Acesso em: 28 jan. 2025.

JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/2741. Acesso em: 28 jan. 2025.

JOSSO, M. C. Da formação do sujeito. Ao sujeito da formação. In: NOVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo, SP: Paulus, 2010. p. 59-79.

LITENSKI, A. C. L. Processos de subjetivação em práticas de letramento acadêmico: oficina com estudantes de psicologia da UFPR. 2016. 166f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/45058. Acesso em: 27 jan. 2025.

MARCUSCHI, B. Condições de produção do texto. In: FRADE, I. C. A. S. et al. (org.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, MG: UFMG/Faculdade de Educação, 2014.

MARQUESIN, D. F. B.; BENEVIDES, C. R.; BAPTISTA, D. C. Leitura e Escrita no Ensino Superior. Revista Brasileira de educação. Revista de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 9-28, 2011. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo [...]. Acesso em: xx 27 jan. 2025.

MORETTO, M. Tentativas de apropriação da linguagem acadêmica por estudantes universitários: A produção escrita na universidade. Comunicações: Piracicaba, v. 24, n. 1, p. 171-186, jan./abr. 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/comunic/v24n1/0104-8481-comunic-24-1-0171.pdf. Acesso em: 28 jan. 2025.

MOTA, C. M. A.; SILVA, F. O.; RIOS, J. A. V. P. Pesquisa (auto)biográfica: narrativas de si como espaço de formação nas escolas multisseriadas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 32, p. 358-377, abr./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5059. Acesso em: 28 jan. 2025.

NOVOA, A.; FINGER, M. (org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo, SP: Paulus, 2010.

OLIVEIRA, C. T. et al. Oficinas de elaboração de comunicação e escrita científica com estudantes universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 34, n. 1, p. 252-263, jan./mar. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=282031845018. Acesso em: 27 jan. 2025.

PAN, M. A. G. S.; LITENSKI, A. L. Letramento e identidade profissional: reflexões sobre leitura, escrita e subjetividade na universidade. Revista Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 527-534, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/6qdLmpxknS9dhkR9PyBhJrh/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; SOUZA, E. C.; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, n. 1, p. 369-386, abr. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/?lang=pt. Acesso em: 28 jan. 2025.

RHODES, C. A. A. Crônicas do cotidiano universitário: um estudo sobre os sentidos da experiência da graduação no discurso de um grupo de acadêmicos da Universidade Federal do Paraná. 2014. 151f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/37888. Acesso em: 27 jan. 2025.

STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 28 jan. 2025.

VIEIRA, S. K.; TONOCCHI, R. C.; BERBERIAN, A. P. Promoção do letramento versus medicalização no ensino superior: contribuições de uma abordagem fonoaudiológica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. esp. 5, p. 2967-2984, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14569. Acesso em: 27 jan. 2025.

Published

2025-03-17

Issue

Section

Dossiê | Narratologia e suas interfaces: Saúde e Educação