Educational Monitoring in a hospital environment narrative of teachers in Initial Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e99486

Keywords:

Narrativity, Curricular component, Educational monitoring , Hospital classes

Abstract

This work presents an analysis of the insertion of the curricular component “Educational Service in a Hospital Environment” in the initial training of teachers in the Degrees of Graduation English and Libras, at a public University in the Brazilian semi-arid region. The research, of a qualitative nature, is characterized as a case study and analyses the impacto f this componente on initiel teacher training, based on the narration of six students about their experiences in that subject. In the methodological path, we situate the contexto in which the research was developed. Next, we highlight the notions of inicial training, scenario and monitoring. The analyzes show that the curricular componentstudied is fundamental in the training of future teachers. We conclude that in addition to teaching in a hospital environment, encountering educational support in hospital classes makes future teachers more autonomous in sharing knowledge in learning and teaching spaces.

Author Biographies

Simone Maria da Rocha, UFERSA

Doutora em Educação. Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa) Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas (Auto)biográficas em Educação Ufersa/CNPq.  

Maria da Conceição Passeggi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Linguística. Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Fernando da Silva Cordeiro, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Estudos da Linguagem. Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Semi-Árido

References

ARAÚJO, J. M. O.; ROCHA, S. M. da. O atendimento educacional hospitalar no Brasil: estudos e perspectivas. In: MARTINS, L. A. R.; MAGALHÃES, R. C. B. P. (org.). Processos formativos e desafios atuais da educação especial: olhares que se entrecruzam. Fortaleza, CE: EdUECE, 2018. p. 289-304.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e métodos. Portugal: Porto editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes nacionais para a educação especial na educação básica. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 27 jan. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui [...]. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 27 jan. 2025.

CUNHA, A. G. da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro, RJ: Lexikon, 2012.

FONSECA, E. S. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. 2. ed. São Paulo, SP: Memnon, 2008.

FONTANA, M. I.; SALAMUNES, N. L. C.. Atendimento ao escolar hospitalizado – Smec. In: MATOS, E. L. M.lizete Lúcia Moreira (org.). Escolarização hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010. p. 52-60.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2011.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educucação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/. Acesso em: 27 jan. 2025.

HANDKE, P. Los hermosos días de Aranjuez. Madri: Casus-Belli, 2013. In: LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê. Sobre o ofício de professor. Belo Horizonte, MG: Autêntica editora, 2018. p. 85-88.

LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê. Sobre o ofício de professor. Belo Horizonte, MG: Autêntica editora, 2018.

LIBÂNEO, C. J. Didática. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013.

MEDEIROS, J. L. G. de. Atendimento educacional em ambiente hospitalar: princípios pedagógicos. Educação, Santa Maria, v. 45, n. 1, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/40325. Acesso em: 27 jan. 2025.

MENEZES, O. Obra reunida. Natal: Una, 2011.

MORIN, E. A cabeça bem feita: pensar a reforma – reformar o pensamento. 9. ed. Tradução Eloá Jacobina. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand do Brasil, 2004.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da. A pesquisa educacional com crianças: um estudo a partir de suas narrativas sobre o acolhimento em ambiente hospitalar. Revista Educação em Questão (Online), v. 44, n. 30, p. 36-61, set./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4080. Acesso em: 27 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da. Classe hospitalar: um espaço de vivências educativas para crianças e adolescentes em tratamento de saúde. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 113-121, jan/jun, 2010. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/171. Acesso em: 27 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da. Inclusão escolar pela classe hospitalar: o que nos contam as crianças sobre suas experiências educativas no hospital. In: SOUZA, E. C. de; PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da; VICENTINI, P. P. (org.). Pesquisa (Auto)Biográfica: trajetórias de formação e profissionalização. Curitiba, PR: CRV, 2013.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da. Narrativas de experiências docentes em classe hospitalar: ensinar aprendendo. Linhas críticas (online), v. 24, p. 167-185, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18969. Acesso em: 25 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; NASCIMENTO, G. L. S. do; SILVA, V. C. O. da. Narrativas da infância: a escola no mundo urbano e no mundo rural. Educação & Linguagem, v. 19, n. 2, p. 101-116, jul.-dez. 2016.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da; CONTI, L. (Con)viver com o adoecimento: narrativas de crianças com doenças crônicas. Revista FAEEBA, v. 25, n. 46, p. 45-57, 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v25n46/0104-7043-faeeba-25-46-00045.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da; CONTI, L. Raconter pour vivre avec des maladies chroniques : L’expérience des enfants hospitalisés. Le sujet dans la Cité. Revue internationale de recherche biographique, v. 5, p. 110-127, 2014. Disponível em: https://shs.cairn.info/revue-le-sujet-dans-la-cite-2014-2-page-110?lang=fr&tab=texte-integral. Acesso em: 27 jan. 2025.

PASSEGGI, M. C.; ROCHA, S. M. da; RODRIGUES, S. Olhares Cruzados sobre a Classe Hospitalar: Legislação Brasileira e Percepção da Criança Hospitalizada. Sisyphus - journal of education, v. 6, n. 2, p. 123-138, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=575763874008. Acesso em: 27 jan. 2025.

PINEAU, G. Accompagnement et histoire de vie. Paris: L´Harmattan, 1998.

PINEAU, G.; LE GRAND, J. Histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal, RN: EDUFRN, 2010.

PINO, A. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo, SP: Cortez, 2005.

ROCHA, Simone Maria da. Narrativas infantis: o que nos contam as crianças de suas experiências no hospital e na classe hospitalar? 2012. 189 f. (Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. RN, 2012.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei n° 10.320, de 05 de janeiro de 2018. Dispõe sobre a criação do Programa de Atendimento Educacional Hospitalar e Domiciliar nas unidades da Rede Estadual de Saúde e dá outras providências. Rio Grande do Norte: Câmara Municipal, 2018. Disponível em: https://www.al.rn.leg.br/storage/legislacao/2021/o60c97okp3rloeeiu1al276y3o3ifu.pdf. Acesso em: 27 jan. 2025.

Published

2025-03-17

Issue

Section

Dossiê | Narratologia e suas interfaces: Saúde e Educação