Clashes among the voices in the curricular restructuring of undergraduate Language Teacher Education programs: the discourse on interdisciplinarity under consideration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.e67681

Abstract

This article aims at investigating how the professors of the Structuring Professoriate Group (NDE) of Language Teacher Education Undergraduate Courses of a public university respond to the interdisciplinarity discourse present in the National Curricular Guidelines. The empirical data were obtained through documental study and collective interview carried out with the professors who integrate the NDE. The research is guided by Bakhtinian assumptions, as well as other theoretical contributions raised to construct intelligibility on the data. It favors the debate around the initial training of language teachers along with refractions and revaluations of principle as well as guidelines of legal discourses related to the restructuring of courses. The dialogical analysis showed that clashes were present in the reformulation process of the Pedagogical Projects carried out at Language Teacher Education Undergraduate Courses and that, in the creation of the curricular proposal, the values of the voice of tradition prevailed.

Author Biography

Jozanes Assunção Nunes, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com estágio na Universidade Nova de Lisboa, em Portugal. Foi professora e coordenadora do Curso de Letras da Universidade de Cuiabá e professora concursada da Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso. Atualmente, é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL-UFMT) e Técnica em Assuntos Educacionais da Pró-Reitoria de Ensino de Graduação (PROEG) - UFMT, desenvolvendo atividades de orientação pedagógica.

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Published

2020-12-30

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Article