An appreciative inquiry into the Nutrition Postgraduate Program at the Universidade Federal de Pernambuco

Authors

  • Paulo Sergio Oliveira do Nascimento Universidade Federal de Pernambuco
  • Rezilda Rodrigues Oliveira Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n4p180

Abstract

In contrast to the traditional perspective that exists in the approaches to institutional assessment in higher education, we have opted to work with appreciative inquiry (IA). Thus, we have conducted an assessment of the Nutrition Postgraduate Program at the UniversidadeFederal de Pernambuco (PPGN/UFPE), from an appreciative perspective. Rather than assuming a structural, regulatory, competitive assessment mode, the reference framework usedanalyzes the strengths of the PPGN/UFPE.A case study was developed, with emphasis on collaborative research, aiming at a descriptive, exploratory methodology, through the 5-D model (in English/Portuguese: 1-D Definition/Definição, 2-D Discovery/Descoberta, 3-D Dream/Sonho, 4-D Design/Planejamentoand 5-D Destiny/Destino). Data collection and analysis focused on the first two Ds, from multiple sources of evidence. The results have indicated that the PPGN/UFPE is functioning successfully due to the logic involving nucleation and social insertion, expressed in the accumulated experiences, itsprominent achievements and the major traditions developed through the combined knowledge of its members, responsible for the excellence it has achieved in its institutional performance.

Author Biographies

Paulo Sergio Oliveira do Nascimento, Universidade Federal de Pernambuco

Mestrado em Gestão Pública para o Desenvolvimento do Nordeste (MGP) pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil (2016)

Atualmente ocupo o cargo efetivo de Técnico-Administrativo em Educação da Universidade Federal de Pernambuco, atuando como Secretário administrativo do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente, desde 1987.

Área:  Gestão do Conhecimento, Gestão Pública, Gestão estratégica e Investigação apreciativa.

Rezilda Rodrigues Oliveira, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil.

Doutorado em Ciência Política (Ciência Política e Sociologia) pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro, Brasil (1998)
Professora Adjunta da Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil, na qual ocupa atualmente o cargo de Coordenadora Acadêmica Local do Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional - PROFIAP/UFRPE. Também atua tanto no curso de graduação em Administração como no Programa de Pós-Graduação em Controladoria. É professora do Mestrado Profissional em Gestão Pública da Universidade Federal de Pernambuco

Área: Gestão do conhecimento, Planejamento estratégico, Análise institucional e Investigação apreciativa.

 

Published

2017-12-20