Teachers’ perceptions and actions on students’ dishonest practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n1p205

Abstract

To avoid the occurrence of dishonest practices in higher education has become part of the teachers’ work, becoming a challenge they have to face in order to include in the planning of their activities, actions and methodologies aiming to reduce such unwanted practices. It is in this scenario that this research lies, since it seeks to understand the occurrence of dishonest practices, from the perception of teachers of Administration courses in two public universities. A qualitative, descriptive case study was held, collecting data through structured interviews. Data were analyzed through the content analysis technique and the results showed that dishonest practices are conspicuous by obtaining personal advantage, they occur in the form of plagiarism and in the form of copies of others’ work. They are motivated by lack of punishment and lack of effort from students, and by using different methodologies and contributing to better develop the students consciousness regarding dishonest behavior, such practices can be mitigated by teachers.

Author Biographies

Ananda Silva Singh, Universidade Federal do Paraná/Programa de Pós Graduação em Administração - PPGADM.

Formada em Engenharia de Produção pela Universidade de São Carlos (UFSCar), possui mestrado em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e atualmente cursa Doutorado em Administração na Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Ana Beatriz Murillo Oviedo, Universidad Nacional de Costa Rica

Mestre em Administração. Departamento de Administração da Universidad Nacional de Costa Rica

Leonardo Rodrigues Pires, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia

Valdir Machado Valadão Junior, Universidade Federal de Uberlândia | Fagen - Programa de Pós-graduação em Administração

Doutor em Administração. Docente do departamento de Administração da Universidade Federal de Uberlândia.

Eduardo De-Carli, Universidade Federal do Paraná/Programa de Pós Graduação em Administração - PPGADM.

Doutor em Administração. Professor substituto do Departamento Geral de Administração da Universidade Federal do Paraná.

Andréa Paula Segatto, Universidade Federal do Paraná/Programa de Pós Graduação em Administração - PPGADM.

Doutora e Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo (USP), graduada em Administração e Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), professora associada da Escola de Administração da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e pesquisadora produtividade do CNPq.

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Published

2020-01-02

Issue

Section

Artigos