Teachers’ perceptions and actions on students’ dishonest practices
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n1p205Abstract
To avoid the occurrence of dishonest practices in higher education has become part of the teachers’ work, becoming a challenge they have to face in order to include in the planning of their activities, actions and methodologies aiming to reduce such unwanted practices. It is in this scenario that this research lies, since it seeks to understand the occurrence of dishonest practices, from the perception of teachers of Administration courses in two public universities. A qualitative, descriptive case study was held, collecting data through structured interviews. Data were analyzed through the content analysis technique and the results showed that dishonest practices are conspicuous by obtaining personal advantage, they occur in the form of plagiarism and in the form of copies of others’ work. They are motivated by lack of punishment and lack of effort from students, and by using different methodologies and contributing to better develop the students consciousness regarding dishonest behavior, such practices can be mitigated by teachers.References
AKTOUF, O. Ensino em administração: por uma pedagogia para a mudança. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 12, n. 35, p.151-159, 2005.
ALCADIPANI, R. Academia e a Fábrica de Sardinhas. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 18, n. 57, p.346-348, 2011.
ANDERMAN, E.; MURDOCK, T. (Eds.). Psychology of Academic Cheating. Estados Unidos: Elsevier Academic Press, 2011.
ANDRADE, M. Como preparar trabalhos para cursos de pós-graduação: noções práticas. 4ed. São Paulo: Atlas, 2001.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
BORGES, J. F.; MEDEIROS, C. R. O.; CASADO, T. Práticas de gestão e representações sociais do administrador: algum problema? Cadernos EBAPE. Rio de Janeiro, v. 9, edição especial, p. 530-568, 2011.
CRUZ, B. "Causos" de um professor de administração na hipermodernidade. In: ENEPQ, 2, 2009, Curitiba: Anpad, 2009.
EASTMAN, K. J.; IVER, R.; REISENWITZ, T. H. The Impact of Unethical Reasoning On Different Types of Academic Dishonesty: An Exploratory Study. Journal of College Teaching & Learning. Estados Unidos, v. 5, n. 12, p. 7-16, 2008.
EISENHARDT, K. M. Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, v.14, n.4, p.532–550, 1989.
FREITAS, M. A carne e os ossos do ofício acadêmico. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 14, n. 42, p.187-191, 2007.
FROTA, G.; TEODÓSIO, A. Profissão Docente, Profissão Decente?: Estratégias de Professores Frente ao Sofrimento no Trabalho em um Ambiente de Inovação Pedagógica. In: ENANPAD, 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Anpad, 2012.
GARAVALIA, L.; OLSON, E.; RUSSEL, E.; CHRISTENSEN, L. How do students cheat? In: ANDERMAN, E. M.; MURDOCK, T. B. Psychology of Academic Cheating. Estados Unidos: Elsevier Academic Press, 2011.
KOHN, A. Foreword. Psychology of Academic Cheating. Anderman, E. e Murdock, T. (Eds). Estados Unidos: Elsevier Academic Press, 2011.
LAMBERT, E.; HOGAN, N.; BARTON, S. Collegiate Academic Dishonesty Revisited: What have they done, how often have they done it, who does it, and whay did they do it? Electronic Journal of Sociology, 2003.
MARTIN, D. Undestanding Plagiarism Behavior through Criterion Studies: Predictors of Actual Plagiarism. Handbook of Research on Teaching Ethics in Business and Management Education. Wankel, C. e Stachowicz-Stanusch, A. (Eds.) Estados Unidos: IGI Global, 2011.
MATOS, R. S.; SOUZA, I. M.; SILVA, F. M.; BECK, G. G. L. Gestão do Planejamento e Acompanhamento de Atividades Docentes de uma Universidade Federal. Gestão Universitária na América Latina – GUAL, v. 12, n. 1, 2019.
MCCABE, D. Cheating among college and university students: A North American perspective International Journal for Educational Integrity, v.1, n.1, 2005.
MCCABE, D.; PAVELA, G. Ten (updated) principles of academic integrity. Change. 2004.
MCCABE, D.; TREVIÑO, L.; BUTTERFIELD, K. Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research. Ethics & Behavior, v.11, n.3, 2001.
MILLER, A. D.; MURDOCK, T. B.; ANDERMAN, E. M.; POINDEXTER, A. L. Who are all these cheaters? Characteristics of academically dishonest students. Psychology of Academic Cheating. Anderman, E. e Murdock, T. (Eds.). Estados Unidos: Elsevier, 2011.
NALINI, J. R. Ética geral e profissional. 7.ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2009.
OROSZ, G.; TÓTH-KIRÁLY, I.; BÖTHE, B.; KUSZTOR, A.; ÜLLEI-KOVÁCS, Z.; JÁNVÁRI, M. Teacher enthusiasm: a potential cure of academic cheating. Frontiers in Psychology. v. 6, p. 1-12, 2005.
PIMENTA, M. A. A. Fraude em avaliações na visão dos professores e estudantes: uma reflexão sobre formação professional e ética. RPD – Revista profissão docente, v.10, n.22, p.124-138, 2010.
RAMOS, F. S.; GUERRA, M. G. G. V. Oficinas de educação para a ética e introdução à metodologia científica como instrumento de desestímulo ao plágio. Revista Tempo e Espaços em Educação, v.10, n.23, 2017.
RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências sociais, In. M. Beuren (Ed). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2003.
SHIKIDA, C. Honestidade Acadêmica e Plágio: Observações Importantes, Working paper. Universidade Federal de Pelotas, Departamento de Eonomia, 2016. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/economia/files/2016/06/cadernos_economicos_08.pdf. Acesso em: 26/12 /2017.
SILVA JUNIOR, A.; CORRÊA, V.; VASCONCELOS, P. O. M.; MONTEIRO, J. M. R. Dilemas éticos na perspectiva de discentes de graduação em Administração de uma Universidade Pública: A ambiguidade moral em cena. In: XX Semead, São Paulo. Anais…, 2017.
SIMHA, A.; CULLEN, J. Academic Dishonesty and Cheating: Proactive and Reactive Action Implications for Faculty and Students. Handbook of Research on Teaching Ethics in Business and Management Education. Wankel, C. e Stachowicz-Stanusch, A. (Eds.) Estados Unidos: IGI Global, 2011.
SOUSA, R. N.; CONTI, V. K.; SALLES, A. A.; MUSSEL, I. C. R. Desonestidade acadêmica; reflexos na formação ética dos profissionais da saúde. Rev.Bioét. v.24, n.3, 2016.
STEPHENS, J.; GEHLBACH, H. Under pressure and Under-engaged: motivational profiles and academic cheating in high school. Psychology of Academic Cheating. Anderman, E. e Murdock, T. (Eds.). Estados Unidos: Elsevier Academic Press, p.107-134, 2011
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos, 5.ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.
ZAHRA, S. A.; PRIEM, R. L.; RASHEED, A. A. The Antecedents and Consequences of Top Management Fraud. Journal of Management. Estados Unidos, Sage Publications, v. 31, p. 803-828, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).