Management styles of the undergraduate course coordinators of a higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e73091

Abstract

The aim of this study was to identify the managerial styles of undergraduate course coordinators of a community higher education institution in Santa Catarina. To reach this goal, a descriptive research with a quantitative approach it was carried out. The data were obtained by means of a survey based on a questionnaire, which was answered by 20 course coordinators of the researched university, whose data were analyzed through descriptive statistics. The main findings of the research reveal coordinators with adequate formation to perform this job, in addition to the fact that most of the respondents have previous experience in the area of ??management. Regarding the main jobs highlighted by the respondents, these refer to the organization (75%), planning (65%), leadership (55%) and mediator (50%). Regarding the organization of the activities in the institution, it was identified that the majority (75%) of the respondents spend most of their time in carrying out routine activities, in relation to the decision-making process on the management of the course, twelve coordinators pointed out that the managerial decisions are most often taken together with the hierarchically superior managers. The results also indicate coordinators more focused on the management of their courses, who do not forget to think about the institution as a whole though. It was also possible to verify that the coordinators were concerned with the quality of the courses, maintaining a good level of communication with their peers, as well as with the other undergraduate courses of the institution.

Author Biographies

Evanilde Gollo Cordazzo, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECÓ

Graduada em Ciências Contábeis e Administração/UNOCHAPECÓ
Mestre em Ciências Contábeis e Administração/UNOCHAPECÓ

Técnica Administrativa no setor de Extenção - UNOCHAPECÓ

Rodney Wernke, Universidade do Sul de Santa Catarina-UNISUL

Graduado em Ciências Contábeis e Administração/UNISUL

Mestre em Engenharia de Produção/UFSC

Doutorado em Engenharia de Produção/UFSCiências Sociais Aplicadas da Unisul - Graduação em Administração

Antonio Zanin, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul / Ciências Contábeis

Graduado em Ciências Contábeis/UNOESC Metre em Ciências Contábeis e Finanças/PUC-SP Doutorado em Engenharia de Produção/UFRGS Área de Ciências Sociais e Aplicadas Universidade Federal de Mato Grosso do Sul  / Ciências Contábeis

References

BAYARYSTANOVA, E; ARENOVA, A; NURMUHAMETOVA, R. Education System Management and Professional Competence of Managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, v. 140, p. 427-431, 2014.

BARBOSA, M. A. C; MENDONÇA, J. R. C. O professor-gestor e as políticas institucionais para formação de professores de ensino superior para a gestão universitária. Revista Economia & Gestão, v. 16, n. 42, p. 61-88, 2016.

BONFIGLIO, S. U; BEBER, B; DA SILVA, E. Gestão acadêmica: uma investigação com instituições de ensino superior do Vale do Itajaí–Santa Catarina. Revista da UNIFEBE, v. 1, n. 13, p. 1-17, 2014.

BRITO, M. R. F. O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 13, n.3, p. 841-850, 2008.

CUNHA, L. A. Reforma universitária em crise: gestão, estrutura e território. In: TRINDADE, H. (Org.). Universidade em ruínas: na república dos professores. Porto Alegre: CIPEDES, 1999. p. 125-148.

EBERLE, V; COLAUTO, R. D. Pressões institucionais e adoção do Balanced Scorecard: O caso de uma organização do setor elétrico do sul do Brasil. Contabilidade Vista & Revista, v. 25, n. 3, p. 95-120, 2015.

FLECK, C. F; PEREIRA, B. A. D. Professores e Gestores: análise do perfil das Competências Gerenciais dos coordenadores de pós-graduação das Instituições Federais de Ensino Superior (IFES) do RS. Organizações & Sociedade, v. 18, n. 57, 2011.

FRANCO, E. R. P. de S. Funções do coordenador de curso: como “construir” o coordenador ideal. Brasília: Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior, Caderno 8, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MACHADO, M. R; SILVA, J. E. O; PACHECO, A. S. V; MELO, P. A. de. Perfil de tutores e coordenadores de cursos EAD da Universidade Federal de Santa Catarina. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 37, n. 1, p. 39-52, 2016.

MARCON, S. R. A. Atribuições dos cargos de coordenação e subcoordenação de cursos de graduação. In: XI Congresso Internacional de Gestão Universitária na América do Sul, 7, 2011, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2011.

MIRANDA, A. R. A. Um estudo sobre a dinâmica identitária de professoras gerentes de uma universidade pública. 2010. 162 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Lavras. Lavras, Minas Gerais, 2010.

OLIVEIRA, J. de.; ESCRIVÃO FILHO, E.; NAGANO, M. S.; FERRAUDO, A. S. . Estilos gerenciais dos dirigentes de pequenas empresas: estudo baseado no ciclo de vida organizacional e nos conceitos de funções e papéis do administrador. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 17, n. 57, p. 1279-1299, 2015.

RAUPP, F. M.; BEUREN, I.M. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências sociais. IN: BEUREN, I. M. (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2003. p. 76-97.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio e de pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 3. ed. São Paulo: São Paulo, Atlas, 2006.

SANTOS, L. dos; BRONNEMANN, M. R. Desafios da gestão em instituições de ensino superior: um estudo de caso a partir da percepção de diretores de centro de uma IES pública do sul do Brasil. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 6, n. 1, p. 01-21, 2013.

SILVA, A. B.; COSTA, F. J. Itinerários para o desenvolvimento da competência docente na pós-graduação Stricto Sensu em Administração. Revista Economia & Gestão, v. 14, n. 34, p. 35-57, 2014.

SILVEIRA-MARTINS, E.; CASTRO JÚNIOR, D. F. L. de; MIURA, M. N.; DELUCA, M. A. M.; PEREIRA, M. F. Orientação estratégica como fonte de desempenho acadêmico: a análise de uma IFES. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 10, n. 1, p. 1-16, 2017.

SOARES, L. H. Gestão de Instituições de Ensino: o ensino superior privado e os novos parâmetros de perenidade. Universitas: Gestão e TI, v. 3, n. 2, p. 79-87, 2013.

ZANIN, A. et al. Definição de painel de indicadores de desempenho para instituições comunitárias de ensino superior. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 8, n. 2, p. 1-27, 2015.

Published

2021-01-04

Issue

Section

Artigos