The municipalization of higher education in Brazil: a study of multicles in structural dimension and people management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2021.e80173

Keywords:

Adolescentes, Puberdade, Resistência à Insulina, Antropometria.

Abstract

The municipalization of higher education is a reality in Brazil, but it is a poorly structured mechanism, dependent on the collection capacity to obtain greater administrative and financial autonomy for the municipality. The objective of the article is to understand the structural and people management dimension of municipal and free public higher education institutions in Brazil. To achieve the objective, bibliographic and documentary research methods were used, with a qualitative approach and through explanatory and descriptive data analysis. Thus, the study sought to answer how the legal and functional structures of four IMES (Municipal Institution of Higher Education), USJ, FMP, FAIBI and FACELI, are classified as public and free. The results of the study made it possible to identify, among other aspects, that the FMP is an autarchy maintained by the city while the other IMES are maintained by educational foundations; the USJ is configured as a university center represented by the dean and the others are classified as Faculties portrayed by its directors; FAIBI is the only one that does not have a quota system for students to enter the institution; FACELI and FMP have the job and career plan in place, however FACELI has actions closer to strategic management of people by competence, with the Positions, Career and Compensation Plan in place for both faculty and administrative technicians, as well as the performance evaluation system focused on competencies.

Author Biographies

Cibelli de Medeiros Pickler, Faculdade Municipal de Palhoça

Mestre em Administração Universitária pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, especialista em Controle da Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e bacharel em Administração pelo Instituto de Ensino Superior da Grande Florianópolis - IES. Possui experiência profissional em gestão universitária e docência em cursos de graduação e pós-graduação. Atualmente é sócia na Teckex Uniformes Profissionais Ltda, coordenadora do curso de administração e professora da Faculdade Municipal de Palhoça - FMP

Fabiana Elisa Boff Silveira, Faculdade Municipal de Palhoça

Graduação em Ciências Econômicas pela Universidade de Caxias do Sul (2000) e mestrado em Economia do Desenvolvimento pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2004). Atua como docente desde 2004. Tem experiência em Graduação e Pós Graduação nos cursos de Economia, Administração e Ciências Contábeis. Leciona disciplinas de economia, custos, matemática (aplicada e financeira) e análise de investimentos. Trabalhou como docente, coordenadora de núcleos institucionais, diretora geral e membro da CPA.

Irineu Manoel de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1986), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). É professor da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de, com ênfase em Ciências Sociais Aplicadas, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão universitária, administração, gestão pública, estrutura do ensino superior e administração acadêmica. É líder do grupo de pesquisa Gestão Social e Administração Pública (2016) e integrante do grupo Novas Práticas e Abordagens da Administração Pública e os seus Desafios (2016). Atualmente é Diretor do Centro Sócio Econômico da Universidade Federal de Santa Catarina.

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Published

2021-08-30

Issue

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Artigos