University management in documented practices in the perspective of social management and the new public service - Insights from the Federal University of Piauí
DOI:
https://doi.org/10.5007/1983-4535.2023.e93398Keywords:
University management, Social management, New public serviceAbstract
The article aims to describe the practices in social management and the applicability of the principles of the New Public Service arranged in the Management Reports of the Federal University of Piauí (UFPI), from the years 2017 to 2020. This is a descriptive study, conducted through documentary research. Data collection was carried out based on the dictionary in social management, according to conceptions correlated to the area. Initially, the data were organized using the checklist, textual analysis, and interpretative research methods, to be later submitted to thematic analysis. Considering the theoretical perspectives of social management and of the new public service, the results indicate a certain degree of institutionalization of these assumptions at UFPI, once records on the interface with society and deliberation by collegiate instances were recurrent. It is suggested that future research should broaden the field of interpretation, and may encompass history and organizational memory and other methods of document interpretation.
References
ANDION, C. Por uma nova interpretação das mudanças de paradigma na administração pública. Cadernos Ebape.Br, [S.L.], v. 10, n. 1, p. 01-19, mar. 2012. FapUNIFESP (SciELO).
ARAÚJO, E. T. (In) Consistências da gestão social e seus processos de formação: um campo em construção. 2012. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-graduados em Serviço Social, São Paulo, 2012.
BRESSER PEREIRA, L. C. Da administração pública burocrática à gerencial. Revista do Serviço Público, v. 47, n. 1, 07 – 40, 2015.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Do Estado patrimonial ao gerencial. In. Pinheiro, Wilheim e Sachs (orgs.), Brasil: Um Século de Transformações. São Paulo: Cia. Das Letras, p. 222-259. 2001.
CANÇADO, A. C. Gestão Social: Práticas em debate, teorias em construção. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2008.
CANÇADO, A. C. PEREIRA, J. R.; TENÓRIO, F. G. Fundamentos Teóricos da Gestão Social. DRd – Desenvolvimento Regional em Debate, v. 5, n. 1, p.4-19. 2015.
CANÇADO, A. C. TENÓRIO, F. G., PEREIRA, J. R. Gestão social: reflexões teóricas e conceituais. Cadernos EBAPE.BR, v. 9, n. 3, p. 681-703. 2011.
CAVALCANTE, P. Gestão pública contemporânea: do movimento gerencialista ao pós-NPM. Brasília: IPEA, 2017.
COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração 2.ed. Porto Alegre: Bookman, p. 349. 2005.
DENHARDT, R. B; DENHARDT, J. V. The new public service: serving, not steering. New York: Armonk, 2003.
DENHARDT, R. B. CATLAW, T. J. Teorias da Administração Pública. 2ª ed. São Paulo: Cengage Learning, 2017.
DONADONE, J. C.; GRUN, R. Participar é preciso! Mas de que maneira? Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 16, n. 47, 2001.
FÁVERO, A.; CENTENARO, J. A Pesquisa Documental nas Investigações de Políticas Educacionais: Potencialidades e Limites. Revista contrapontos, v. 19 n. 1, p. 170-184. 2019.
FRANÇA FILHO, G. C. de. Gestão Social: um conceito em construção. In.: Colóquio Internacional sobre Poder Local, 9, Salvador. Anais..., Salvador: CIAGS/UFBA, 2003. 1 CD ROM. 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, p. 186. 1987.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
MINAYO, M. C. S. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MOREIRA, K. D., RODRIGUES, L. M. A., DIAS, I. F. A Participação Social na Implantação do Curso de Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal de Santa Catarina. Administração Pública e Gestão Social, v. 1, n. 2, 120–129, 2017.
TENORIO, F. G. (Re) visitando o conceito de gestão social. In: SILVA JUNIOR, J.T.; MASIH, R. T. et al. (Org.). Gestão Social: práticas em debate, teorias em construção. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2008. p. 39 – 59. 2011.
PAULA, A. P. P. Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da experiência contemporânea. Rio de janeiro, FGV: 2005.
PIMENTEL, M. P. C., PIMENTEL, T. D. Gestão social: perspectivas, princípios e (de)limitações. In: VI Encontro ENEO, Florianópolis, 23 a 25 de maio. 2010.
PINHO, J. A. G. de. Gestão social: conceituando e discutindo os limites e possibilidades reais na sociedade brasileira. In: RIGO, A. S.; SILVA JÚNIOR, J. T.; SCHOMMER, P. Chies; CANÇADO, A. C. Gestão Social e Políticas Públicas de Desenvolvimento: Ações, Articulações e Agenda. Recife: UNIVASF, 2010.
SCHOMMER, P. C.; CANÇADO, A. C. Gestão Social e Políticas Públicas de Desenvolvimento: Ações, Articulações e Agenda. Recife: UNIVASF, 2010.
JUNIOR, J.; FERREIRA, M. Pós-Nova Gestão Pública No Planejamento Estratégico Da Educação Profissional Brasileira. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios. v. 14. p. 167. 2021.
SANTOS, L. S. SERVA, M. Tensão entre a racionalidade substantiva e a racionalidade instrumental na gestão pública: novos caminhos de campo de estudo. In. Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e pesquisa em Administração. XXXVII. Anais. Rio de Janeiro, 2013.
SCHOMMER, P. C.; FRANÇA FILHO, G. C. de. A metodologia da residência social e a aprendizagem em comunidades de prática. In.: FISCHER, T.; ROESCH, S.; MELO, V. P. Gestão do desenvolvimento territorial e residência social: casos para ensino. Salvador: EDUFBA, CIAGS/UFBA, 63-82, 2006.
SERVA, M. A racionalidade substantiva demonstrada na prática administrativa. Revista de Administração de Empresas, v. 37, n. 2, p. 18-30. 1997.
SOLINO, A. da S. Planejamento e Gestão na instituição universitária: um enfoque multidimensional. 1996. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 1996.
SPATTI, A. C.; SERAFIM, M. P.; DIAS, R. de B. B. Universidade e pertinência social: alguns apontamentos para reflexão. Avaliação, Campinas, SP, v. 21, n. 2, p. 341-360, jul. 2016.
TENÓRIO, F. G. Inovando com democracia, ainda uma utopia. Novos-Cadernos- NAEA, v. 2, n. 1, p. 149-162. 1999b.
TENÓRIO, F. G. Gestão social: uma perspectiva conceitual. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 32, n. 5, p. 7-23, set./ out., 1998.
TENÓRIO, F. G.; ARAÚJO, E. T. Mais uma vez o conceito de gestão social. Cad. EBAPE.BR, v. 18, nº 4, Rio de Janeiro, Out./Dez. 2020.
TENÓRIO, F. G. (Re) visitando o conceito de gestão social. Desenvolvimento em questão, v. 3, n. 5, 2005.
TENÓRIO, F. G. Tem razão a administração? 3 Ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2008.
TURÍBIO, E.; SANTOS, E. A reforma do Estado e a gestão democrática na universidade pública brasileira. Administração Pública e Gestão Social, v. 1, n. 3, 194–204. 2017.
UFPI. Plano de Desenvolvimento Institucional 2020-2024. Disponível em: https://proplan.ufpi.br/images/conteudo/PROPLAN/PDI/PDI_2020_2024_UFPI.pdf Acesso em 06.Jul.2021
VIEIRA, M.; CALDAS, M. Teoria crítica e pós-modernismo: principais alternativas à hegemonia funcionalista. Revista de Administração de Empresas, v. 46, n. 1, p. 59-70, jan./mar. 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O autor transfere todos os direitos autorais do artigo para a Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, sendo vedada qualquer reprodução, total ou parcial, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia e necessária autorização seja solicitada e, se obtida, fará constar o competente registro e agradecimento à Revista.
Os artigos publicados neste periódico estão sob licença: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
