The image of women in science
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2011v8n2p57Abstract
Women do not imagine themselves as scientists. 58 students (22 men and 36 women) at the top level of the University of Guadalajara, Mexico, were asked to write the first idea that came to their mind as they hear the word "scientist”. The majority reported that they thought of a man, wearing a white lab coat, with glasses, old age. Only one student viewed a woman as a scientist. This fact is relevant, since the informant students belong to the University Center of Health Sciences from different professions that are mostly composed of women (Nursing, Psychology, Nutrition, Dentistry, Medical School and Physical Education). To obtain such information, a questionnaire with associative questions and semi-structured interviews were used and analyzed using inductive/deductive techniques and qualitative-type content. Although it was observed that the women’s role is fundamental for the development of the countries, the female presence has been relegated or perceived as support to their "great men", idea related to culture, education and a patriarchal tradition, and observed almost everywhere in the research.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).