Narrative self-deconstruction in contemporary cinema: the emergence of ontological issues in McQueen and Esmir Filho
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2012v9n1p349Abstract
Relying on the analyses of two examples (Hunger and Os famosos e os duendes da morte), this essay examines the process of emancipation of iconic (visual and audio) elements in relation to their narrative function in contemporary cinema. This process is characterized as a deconstruction of the conceptual unity of these works, which enables the emergence of ontological issues that are fundamental to aesthetic experience beyond its psychological and social dimensions. The essay begins with a discussion of theoretical grounds going back to authors such as Heidegger and Blanchot. In what follows this discussion, during the concrete analysis of the examined films, references are made to more recent researches specifically connected to the field of film studies, such as Michel Chion’s L’audio-vision.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).