“Democracy” in 15 seconds? Legitimation strategies on contemporary journalism

Authors

  • Clarissa Schwartz Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Eugenia Mariano da Rocha Barichello Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n1p09

Abstract

This article aims to reflect on contemporary journalism and its legitimation strategies from the theoretical context of the mediatization of society (HJARVARD, 2012). Specifically, we seek to understand how initiatives that aim to increase citizen participation in journalistic productions and stimulate the exercise of democracy are developed. As an empirical object, we highlight the O Brasil Que Eu Quero project developed by Rede Globo de Televisão in 2018 due to the national elections for president, state governors, state and federal representatives, and senators of the Republic. Among the results, we point out that - although the purpose was to give visibility to the demands of the Brazilian people - the voice that echoed the most was that of the television organization which transposed the centralized news production model of traditional journalism to mediatization journalism.

Author Biographies

Clarissa Schwartz, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Jornalista, mestre e doutora em Extensão Rural (UFSM). Realizou estágio pós-doutoral em Comunicação na UFSM e atualmente é doutoranda em Comunicação pela mesma instituição. Bolsista Capes. E-mail: clarissaschwartz@yahoo.com.br

Eugenia Mariano da Rocha Barichello, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora titular da UFSM e docente permanente do PPGCom/UFSM. Realizou estágio pós-doutoral sênior na University College of London (UCL-UK). É bolsista em produtividade em pesquisa do Conselho Nacional de Pesquisa (PQ2 CNPq). E-mail: eugeniabarichello@gmail.com

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Published

2020-06-18